האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?

 
כתבות נוספות
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים
המחול המזרחי בישראל
כתבות נוספות
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
מוסיקה יוונית
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
ריקודי מחזות זמר
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
התפתחות ריקודי בטן
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

אז ככה. את רקדנית נפלאה שמקבלת משוב גדול לאן שאת הולכת. אנשים מבקשים ממך ללמד בכל מקום. אבל את תוהה... האם אני יודעת ללמד.

עם יד על הלב, לצערינו הרבה פעמים התשובה היא לא. אז מה עושים עכשיו?

אני מאמינה שכל רקדנית ביכולתה להיות מורה טובה (כמובן אם קיים הרצון לכך). והמאמר הזה בא לעזור וללמד כיצד לעשות זאת.

ישנן הרבה רקדניות שאומרות נתנסה בהוראה. באופן אישי, אספר לכם שלמדתי בהרבה מקומות ולקחתי הרבה סדנאות עם רקדניות נפלאות,אך לא רבות התברכוביכולת הסבלנית ללמד ולהסביר.

ריקוד והוראה לא תמיד הולכים יד ביד. להיות רקדנית טובה פירושו יצירתיות, אימון רב על טכניקה, קשר עם קהל מפרגן ויכולת להרגיש ולבטא את המוסיקה בעזרת תנועות ורגשות.

מורה טובה לעומת זאת צריכה את היכולות האלה ועוד יותר. על מורה לתקשר לא רק בעזרת תנועותיה בריקוד אלא גם באמצעות מילים. עליה לדעת להסביר תנועות לפרקן כדי שהתלמידים יוכלו להכיר כל חלק וחלק בצעד הנלמד.להראות תנועה ולצפות שתלמידים יעתיקו אותה, זה לא זה. תלמידים מעטים יוכלו לעקוב, אך רובם סתם ישארו עם הבעה של חוסר הבנה ויגרדו בראש. אלה שכן ילמדו את הצעדים באמצעות חיקוי ונראים לכאורה שהם מבצעים את הדברים נכון, עדיין תהיה להם את הבעיה של העברות משקל בתנועה, יציבה ודיוק.

על מנת להיות רקדנית טובה צריך להשקיע זמן ומאמצים. על מנת להיות מורה טובה צריך להשקיע זמן, מאמץ וצריך לרצות את זה. לפני שמתחילים ללמד כדאי לשאול את עצמך מספר שאלות. מה עומד מאחורי כוונתך להורות? פרנסה? האם ברצונך להעביר את הידע שרכשת הלאה? או שזה עניין של אגו? האם את או אתה מעוניינים באמת לחלוק את מה שאתם יודעים או חלק מזה לפחות עם אחרים? האם תרגיש מאויים כאשר התלמיד או התלמידה יהפכו לרקדנים בעצמם או למורים ויתחרו איתך על אותן עבודות? האם את או אתה מעוניינים להמשיך ללמוד ולקדם את עצמכם? האם את או אתה תספרי לתלמידים שלך על פסטיבלים, סדנאות של אחרים הופעות ואירועים שונים? כל אלה חשובים מאוד וכדאי לקחת אותם בחשבון לפני שאת או אתה ממשיכים בהרפתקה.

מורה מלמד/ת לא רק את התנועות. היא מלמדת את הדור החדש של הרקדנים, עליה לעודד תלמידים להשתתף ולהיות נוכחים באירועים הקשורים בריקוד, לעזור להם לבחור את בגדי הריקוד המתאימים להם, ללמד אותם את התרבות ועוד.

לימוד ריקודי הבטן אף מאתגר יותר. שכן אנחנו מבקשים מתלמידים להשתמש בשרירים שאפילו לא ידעו שהם קיימים, ולנוע בצורה שהם לא הכירו.אנחנו מלמדים בכל האוכלוסיות, ובעיקר אנשים שלא התנסו בתנועה אף פעם והם מגיעים לריקוד בגיל מבוגר יחסית.

התלמידים מרגישים עצמם עצורים ולא משוחררים בריקוד לרוב, עם מפגשם הראשוני את הריקוד. יספרו לכם שגופם נוקשה. אני מסבירה שזה עתה הם מלמדים את גופם שפה חדשה ולאחר תהליך וזמן הם יתרגלו והגוף יתרגם את התנועות לשפתו. דבר זה עוזר להכניס את כל עניין הפחד מהתנועה לפרופורציה נכונה.

הנה לפניכם כמה טיפים של הוראה:

1.מיומנות תקשורתית טובה. עלייך להסביר את אשר את עושה בצורה ברורה ומובנת.לא להסס  לשאול אם הבינו את התנועה ואם יש צורך לחזור עליה.
2.לדאוג לכך שהמשתתפים בשיעור ירגישו נוח עם עצמם, על המורה להיות חיובי ודואג. תאמינו לי או לא דבר זה הוא לא מובן מאליו.
3.סובלנות. לא לכל אחד ואחת יש את הזמן להתאמן על התנועות בבית. רוב התלמידים מגיעים לשיעור שבועי והם מגיעים לחוות חוויה ולא בהכרח רוצים לצאת מהשיעור כרקדנים או רקדניות בטן מקצועיים. בקיצור, לא לתת תחושת אשם על כך שלא מתאמנים. השיעור צריך להיות מהנה .
4.הערות לתיקון במהלך השיעור. ישנם תלמידים ביישנים שלא רוצים להיות במרכז תשומת הלב במיוחד כשהם טועים. עדיף לומר, "חלקכם מבצעים את התנועה באופן הזה, ויש לבצע אותה כך וכך"... אחרי שהקשר מתהדק והתלמידים מרגישים יותר בנוח אפשר לגשת ולתקן ורצוי ביחידיות.
5.לתת קומפלימנטים. כל תלמיד מצליח במשהו אם תשימו לב לכך. חשוב לשמור על מעורבות התלמידים בשיעור בצורה חיובית.
6.לתת חומר כתוב. תלמידים אוהבים לקבל משהו מוחשי בידיהם. רשימה של מספר צעדים, לדוגמא. דבר זה מותיר בידייך ערך מוסף כמורה ודבר שיזכרו בו ויוכלו לשנן אותו גם בעתיד.
7.ללמד בכמה שיטות הוראה במקביל. ישנם תלמידים הלומדים על ידי חיקוי. אחרים צריכים הסבר מילולי. ויש תלמידים שכדאי לעמוד על ידם ולרקוד לפניהם או לצידם את התנועה ותוך כדי כך להסביר אותה מילולית. יש תלמידים שצריכים שיכוונו את האגן ותזוזתו באמצעות הידיים של המורה . כן. כאן צריך לבקש את רשותהתלמיד/ה לעשות כך בכל מגע פיסי.
8.לעודד כתיבה של התנועות שנלמדו. דבר זה עוזר לתלמידים לזכור באמצעות מילותיהם את הצעדים ובכך מקל על ידיעותיהם ותרגולם.
9.ללמד לא רק צעדים, אלא גם החלפות משקל, סיומות, העברות ועוד. כל צעד בנוי מהרבה מרכיבים. וזה הרבה יותר מאיך להזיז את היד לדוגמא.להעביר רגל בתנועה קשורה במרכז סנטר של הגוף, העברת משקל מרגל לרגל,איך התנועה מתארגנת בגוף, יציבה ועוד.
10.ללמד את כל סגנונות הריקוד, בין אם המורה אוהב/ת אותם או לא ובין אם היא או הוא מופיעים איתם. כמו צעיף, מצלתיים, עבודת רצפה, מקל. ייתכן שלתמידים שלך יהיו אותם רגשות כלפי הסגנון כמוך אך ייתכן שגם יקבלו השראה גדולה והתלהבות מעבודת מרצפה, דבר שכרקדן או רקדנית אתם לא עושים. או שהם יוציאו קול אנחה ויעזבו אתכם במנוחה להבא עם סוג הריקוד שאתם לא אוהבים.
11.לדבר על תרבות הריקוד, מקורותיו, רקע היסטוריוהתלבושות השונות. דבר זה מוסיף תבלין לשיעור ונותן לתלמידים מושג גדול יותר על הריקוד ומפתח רגש כלפיו.
12.קרא/י כל דבר שאתם יכולים על מנת להגדיל את ידיעותייך בנושא הריקוד.כולל ספרות תרבות, כולל מי ומי בעולם הריקוד, פורומים,איזו סדנא מתקיימת בקרוב והזדמנויות שונות ללימוד. התלמידים שואלים הרבה שאלות, כך שחשוב לדעת את האינפורמציה הזו. נא לזכור: אתם המורים עכשיו!
13.לא לנסות להעביר אלייך תלמידות של מורים אחרים.אם אתם טובים מספיק במה שאתם עושים באופן טבעי הרייטינג שלכם יעלה בקרב תלמידים וישמעו עליכם. כמו כן גם מורים נוספים ימליצו עליכם.

כמו כן הסתרת אינפורמציה מתלמיד על סדנאות מפחד שהוא יעבור למורה אחר גם אלה פחדים וחששות מיותרים והם לא הוגנים כלפי התלמיד. תתגא/ה במי שאת/ה ועשה זאת על הצד הטוב ביותר. ככל שאנחנו יותר מקצועיים, יהיו לנו יותר תלמידים ורמת הריקוד העצמי תגדל.

באמת, יש מקום לכולם וצריך לזכור שלכל המורים יש משהו מיוחד להציע.

אם תלמיד עוזב, לא צריך לקחת זאת באופן אישי. יש מספר סיבות לכך שתלמידים עוזבים (בדר"כ זה לא קשור אליך):

1.מפני שזה קשה ממה שחשבת. לא מעט תלמידים חושבים שילמדו ריקודי בטן תוך מספר שיעורים. אחרי מספר שיעורים הם מגלים, שעל מנת להיות רקדנים טובים צריך להתאמן ולהשקיע.

2.סיבות חיצוניות: הבייביסיטר לא מגיעה,שינוי במקום עבודה או מגורים.

3.חוסר עניין. יש הרבה שמתלהבים בהתחלה אך מהר מאוד אובד להם החשק. ישנם כאלה שפוחדים שזה יתפוס אותם באמת, ונסוגים.

4.פחד ממה שיחשבו עליך, סביבה, משפחה. ישנם תלמידים שנתפסים בצורה חזקה לריקוד, וכבר רוכשים חליפה ומתחילים להתאמן במלוא המרץ. (את אלה הכי קשה לאבד). המשפחה, בעקבות השינויים הללו, מאויימת מהתחביב החדש. ועל מנת לשמור על שלום בית עוזבים את הריקוד.

5.רגשות. להרבה הריקוד גורם להתחבר לגוף שלהם ולהקשיב לו. כמו כן לנשים הוא גורם להכרה חזקה בנשיותן.אך עלייה וקוץ בה: במקום ללכת עם הרגשות הללו,בטחונם מתערער במקום הלא מוכר הזה שלהם והם עוזבים.

6.התלמיד/ה מחליטים לעבור למורה אחרת. זה יכול לפגוע, כי אנחנו מכירים אותם כתלמידנו ורוצים לראות אותם בשיעורים שלנו.. אך צריך לזכור שמורה לא יכול תמיד למלא את כל הצרכים של התלמיד שלו. ומה לעשות, הגוזלים פרחו מן הקן...

אם אתם חושבים ללמד, או כבר מלמדים אני מקווה שנתתי כאן קצת מזון למחשבה. אני מקווה שדברים אלו יעודדו להתמקצע ולהיות מורים טובים יותר, יעודדו השקעת אנרגיה בחינוך ובהוראה עצמיים עם בואך לחלוק את האומנות היפה הזאת עם אחרים.

אין דבר מספק יותר מלראות את התלמיד שלך הופך לרקדן מוכשר וחינני.

רוצים ללמוד עוד על הכותבת GUL מנהלת תחום ריקודי בטן - לחצו כאן

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics