ריקוד - פורטל ריקודים , בתי ספר לריקוד ,רקדנים, רקדניות, סלסה, מחול, פלמנקו, קפואירה, ריקודים סלוניים,נולד לרקוד

קבוצת מחול נעה דר - להקת מחול

קבוצת מחול נעה דר הוקמה ב- 1993 ע"י הכוריאוגרפית נעה דר ושמונה רקדנים השותפים ליצירת שפה תנועתית ובימתית ייחודית שזוכה לשבחים והערכה מקהלים מגוונים בארץ ובעולם . מאז הקמתה העלתה הקבוצה 20 יצירות ,מתוכן 10 הן ערבי מחול באורך מלא שרובן הוזמנו והופקו ע"י פסטיבלי "הרמת –מסך" ו"פסטיבל ישראל".

הלהקה מופיעה ברחבי הארץ בפני מבוגרים וילדים ובפסטיבלים בין לאומיים  - בברלין, וינה, סיאול, רומא, טוקיו, אוסקה, מאצויאמה, האג, בודפסט, טאלין, פוזנן , ליסבון ועוד. הלהקה עוסקת גם בפעילות חינוכית ובמסגרתה מעניקה סדנאות ומפגשי מחול לרקדנים, לתלמידים ולקהל הרחב. כל יצירות הלהקה מומלצות ונמצאות ברפרטואר "אמנות לעם" ו"סל-תרבות".
ב- 1996 הוענק לנעה דר פרס שר התרבות עבור יצירתה , ובשנת 2001 הוענק ללהקה פרס המחול עבור ביצוע מצטיין. הלהקה נתמכת על ידי משרד החינוך והתרבות (האגף למחול) ומועצת הפיס  לתרבות ולאומנות, והאגף לקשרי תרבות במשרד החוץ. הלהקה פועלת במסגרת עמותת הכוריאוגרפים.

ההופעות האחרונות שהעלתה הלהקה –"עננים ומרק" (הרמת מסך", 2005) , "מוסיקה ע"פ המים" (בשיתוף התזמורת הקאמרית הקיבוצית, 2006), "20-30-40" (מרץ 2004), "בארץ שחורה, "שחורה" (פסטיבל ישראל, 2003);  "החלום הוא צייר גדול" (מופע לכל המשפחה, ע"פ שירי לאה גולדברג, 2004), "משחקי ילדים" (מופע לכל המשפחה ,2002), "בית" (2001), "מוזר" (2000), "גיד אכילס" (1999) ו"אייזאורוס פרידה" (1998). 


נעה  דר

נולדה וגדלה בקבוצת דגניה א,  שם החלה את הכשרתה כרקדנית. בגיל 18 הוזמנה לרקוד באנסמבל בת- שבע. בעקבות  מלגת לימודים שהוענקה לה על-ידי מרס קאנינגהאם,  שהתה בניו-יורק שנתיים ורקדה שם בלהקותיהם של צבי גוטהיינר, ג'נט סטונר , נטע פוולמכר ועוד.
ב 1986 הייתה בין יוצרי להקת " תמר" בירושלים , ובמסגרת זו רקדה ויצרה את עבודותיה הראשונות. בשנים 90-92 נעה יצרה והופיעה בפאריס, אמסטרדם וברלין, בתמיכת מענקים מ"קרן אמריקה-ישראל" ומשרד החוץ הצרפתי.
 
ב-93 הקימה בתל-אביב  את "קבוצת מחול נעה דר" אתה העלתה את "שביר"(93), "ראשים בעשב"(94), ואת "זנאנא"(95). בהזמנת פסטיבלי "הרמת מסך" נוצרו : "אינו אלא" עם להקת נקמת הטרקטור(96), "לנשוך בקליפות"(97), "אייזאורוס-פרידה" בעקבות יצירתה של פרידה קאלו (98) ,"גיד אכילס" (99),  "מוזר" שנוצר במשותף עם המחזאי יוסף אל דרור בשנת 2000 "בית" ב- 2001, ו"עננים ומרק" ב 2005. בהזמנת פסטיבלי ישראל נוצרו היצירות: "חיכיתי, בכיתי"(98),  ו- "הנסיכה והדרקון" (99). "בארץ שחורה, שחורה"הוזמנה והופקה  על ידי פסטיבל ישראל 2003 כמופע המחול המרכזי בפסטיבל. "203040",ערב של 3 דואטים מאת נעה, רונית זיו ורננה רז, על יחסי גבר – אישה, נוצר ב 2004. המחול "מוסיקה ע"פ המיים" ע"פ יצירתו של פרידריך הנדל, נוצרה ב 2006, בהזמנתה של התזמורת הקאמרית הקיבוצית.

"משחקי ילדים"- יצירתה הראשונה של הלהקה עבור ילדים, נוצרה בספטמבר 2002 בהשראת ציורו של פיטר ברויגל ועלתה בבכורה כמופע שפתח את פסטיבל "צלילי ילדות" בתיאטרון חולון. "החלום הוא ציר גדול", יצירתה השניה של נעה לילדים, ע"פ שיריה של לאה גולדברג, עלתה ב"צלילי ילדות" ב 2004.
 
היצירות: "שביר", "אייזאורוס-פרידה" , "הנסיכה והדרקון", "גיד אכילס" , "מוזר" ו"חיבוק מתוק יותר" מתוך המופע "203040" - הוזמנו לפסטיבלים בין-לאומיים ביפאן, קוריאה, הולנד, אוסטריה, איטליה , פורטוגל, גרמניה, צרפת ועוד. הסרט "מכונת רפאים"  -  על תהליך היצירה של "אינו אלא" – הופק ע"י הטלויזיה הלימודית בשנת 96 והוקרן פעמים רבות בטלויזיה הישראלית.
 
בנוסף לעבודתה עם הלהקה, נעה יצרה מספר עבודות עבור "אנסמבל בת-שבע", "מוזע", תאטרון באר-שבע, ולהקת Transitions" מלונדון.
 
ב-1996  הוענק לה פרס שר החינוך והתרבות ליוצרים צעירים עבור עבודותיה.                    



 
על רפרטואר הלהקה וביקורות מן העיתונות:

עננים ומרק

מאת: נעה דר
מוסיקה  מאת: אבי בללי
רקדנים יוצרים: אלדד בן ששון, עדיה פרשקובסקי , ענבל אלוני, קארין פרייס, צחי כהן, ענת מרון, הראל קיי, מור נרדימון.
במה ותלבושות: סבטלנה ברגר.
תאורה: איתי ארדל.
הפקה : הילה קפלן.
צילום: דורית טלפז.
בכורה: הרמת מסך, נובמבר 2005
 
גבולות העולם בו היינו שואפים לחיות, אילו רק יכולנו, מתמקמים ברווח שבין הרצון למימוש החלום- והמציאות. היצירה נבנתה במשותף עם הרקדנים, תוך תהליך של חיפוש אחר החומרים מהם עשויים החלומות שלנו. מקומות בהם היינו רוצים להיות, החברה שהיינו רוצים להיות חלק ממנה ורגעים אליהם אנחנו כמהים. חומרי הפנטזיה מגדירים את מה שחסר, את אותם חורים במציאות שהפנטזיה תמלא, אם תתממש.
 
 
ביקורות על "עננים ומרק":
 
 
"דר היא מיוצרות המחול הבולטות והמבטיחות בארץ המקפידה לשמור על שפה עצמאית ומציבה סטנדרטים מטורפים לרקדניה... צוות הרקדנים משויף, מסור ומוקפד... חוויה וויזואלית מלאת אווירה עם פסקול מצויין של בללי".  נעמה לנסקי (ידיעות אחרונות)
 
 
"יצירה בעלת יופי מיוחד, פיזיות אנרגטית מתפרצת... במרכז היצירה סולו מדהים באיכויותיו. הניגוד בין הרקדנים יוצר מפגש תנועה מרתק. דר השכילה לתת את המגע האנושי האמיתי ביותר. תלבושות מעוצבות להפליא ותאורה עשירה..."  צבי גורן ("הבמה")
 
 
"החדש של נעה דר, "עננים ומרק", הותיר טעם של עוד. דרמה רגשית עשויה בטעם טוב. בניגוד לנטייה הרעשנית של התרבות הישראלית של הרדי-מייד, היא מגישה לנו צ’יל תנועתי נדיר עם געישות בוויב מכמיר, כדרכה בקודש. המוזיקה של אבי בללי מושלמת. חד, מרהיב ושמח." עידו דגן (זמן תל אביב) 


בארץ שחורה, שחורה

בכורה: פסטיבל ישראל, יוני 2003
כוריאוגרפית ומנהלת אמנותית: נעה דר
רקדנים: עילאיה שליט, אסף שץ, נחשון שטיין, מאיה ברינר, שירה רינות, עודד גרף.
שירה ומשחק: אייר וולפה
מוסיקה מקורית: אורי פרוסט
עיצוב תפאורה: מיכל שמיר
עיצוב תלבושות ואביזרים: עינת ניר
עיצוב תאורה: קרן גרנק
טקסטים: זלי גורביץ,  נורית זרחי, מיכאל בורמן
נגנים בהקלטות: אדם שפלן,  גליה חיה  
                                   
"בארץ שחורה, שחורה" עוסקת בייאוש ובסיוטים אפלים של חברה בה מציאות מאיימת מעלה את חלומות הביעותים ממקומם בתת ההכרה. בבסיס העבודה עומדות אגדות ילדים, שרוב המתרחש בהן הוא רע, אך סופן הקצר טוב. כאן, הן מקור השראה לנסיון ללמוד ולפורר רק את גוש החרדה לחתיכות קטנות יותר, ואולי , כמו בקיום טקס של גירוש שדים, הכמיהה היא ל'הפי-אנד' שיפתיע.
 
מהעיתונות:
"בארץ שחורה, שחורה" הוא הצגת תכלית מזוקקת של שפת מחול פוסט-מודרנית. התנועות, אחת לאחת נראות לכאורה פשוטות וטבעיות, ואין בהן מהקו הסינתטי של המחול המודרני ושל הבלט; אלה אינן "תנועות של מחול". ובכל זאת, בשביל לבצע את הרצף של התנועות הללו יש להיות רקדן מיומן שנפטר מכל מניירה ואסתטיקה מחולית נלמדת. "בארץ שחורה, שחורה" הוא גם הישג מרשים מבחינה מוסיקלית: המוסיקה המודרנית המקורית של אורי פרוסט היא מרכיב חשוב בעבודה. זהו המחול הישראלי הטוב ביותר שראיתי השנה, ומהעבודות הפוסט מודרניות הטובות ביותר שראיתי אי-פעם". (גל אלסטר, "טיים-אאוט").
 

"בארץ שחורה שחורה" הישר מחדר החושך של להקת נעה דר. המופע מזמן לצופים הנאה צרופה… "הקהל נשאב לתוך עולם דמוני ואפל המתרחש בצל החושך…ארץ קשה כמו חדר האסורים של המטריקס.  … התנועה מקורית ומפתיעה, הוירטואוזיות של האנסמבל והמספרת (אייר וולפה) ששרה מקסים…". ( עידוא דגן, עיתון תל- אביב, יולי 2003)
 
 
"היצירה מציגה מתח מעניין בין דפוסים כוחניים ובין קטעים של רוך ורכות שהרקדנים הנפלאים מבטאים היטב בגופם... קבוצה מצויינת, אליה נוספה אייר וולפה בקטעי קריאה יפים ועתירי רגש"  (אליקים ירון, "מעריב" יולי  2003)
 
 


“Noa Dar's In a Black, Black Land displayed the imaginative way she uses the stage, the complexity of her physical work, the width of her dance vocabulary, and the earnest efforts she allots for intellectual content.” Ora Brafman (Jerusalem Post, June 2003)


 "החלום הוא ציר גדול"


מופע לכל המשפחה ע"פ שיריה של לאה גולדברג
כוריאוגרפיה ובימוי: נעה דר.
מוסיקה מקורית ולחנים חדשים לשירים: ישראל ברייט.
תמליל ועריכה: חגית רכבי.
בביצוע השחקנית \ זמרת אייר וולפה
הרקדנים: ענת מרון, הראל קיי, קארין פרייס ותמר בר-ניב.
תלבושות: סווטלנה ברגר.  תפאורה: אבי שכווי.
המופע עלה לראשונה בפסטיבל "צלילי ילדות" 2004 בחולון .
 
בעקבות ההצלחה הגדולה של "משחקי ילדים" יצרה נעה דר מופע חדש של תיאטרון – מחול לילדים, הפעם ע"פ שיריה לילדים של לאה גולדברג. שיריה האהובים של גולדברג: "מדוע הילד צחק בחלום", "כובע קסמים" "הילד הרע" ועוד, מוצגים כאן באופן חדש, מרענן ומפתיע .
את המופע מוביל הילד גד שנשאר לבדו בבית ויוצר בדמיונו עולם עשיר וצבעוני שכולל את היצורים המשונים שמצייר "האדון חלום", את "דודה לאה" שמתחפשת לצפרדע, את נצחונו על "הילד הרע" שתמיד נכנס אליו בלי שום אזהרה ואת מסעו בעולם בעזרת "כובע הקסמים". עוד קסמים נשלפים מכובעה מלא ההפתעות של גולדברג ונוצרים מחדש על הבמה בתנועה ומוסיקה אנרגטיות ומלאות הומור ותלבושות רבות  דמיון.
 
מהביקורת:
 
"מופע מחול אינטיליגנטי, אלגנטי ומרגש, שנשאר עם הצופים זמן רב אחרי הצפייה בו. המופע מחיה את השירים היפים של גולדברג והופך אותם נגישים וזמינים, גם לקהל הילדים. "החלום" הוא מסוג המופעים הנדירים שהורים ייהנו מאוד להתלוות אל ילדיהם. רמת ההופעה היא כשל מחול למבוגרים, רקדני הלהקה מקצועיים, וכזאת גם ההלחנה והמוסיקה המורכבת הערבה לאוזן. כדאי לקחת את הילדים. הם ייהנו ואפילו יוקסמו." רותה קופפר, "הארץ"
 
 "השימוש בחומרים האהובים, שהם נכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית, יוצר אצל הילדים תחושת מוכרות, ואצל המבוגרים תחושה של נוסטלגיה חמימה. המילים המוכרות של לאה גולדברג עם המוסיקה המקורית של ישראל ברייט, הם שילוב מנצח. " אורנה אופיר, "טיים אווט"
 
"המופע מקסים, עשיר בדמיון וצבעוני מאוד. הכוריאוגרפיה מלאת השראה והומור, רקדני קבוצת מחול נעה דר, חולון מצוינים, התלבושות מעולות והמוזיקה המקורית נעימה ומותאמת לתכנים. מופע בהחלט ראוי" ציפי רומן, "לאישה"
 
"הכוריאוגרפית נעה דר צירפה כמה מפניניהמחרוזת של המשוררת לעדי של תנועה, משחק ושירה.  נעה דריצרה תנועה נקייה מאוד, השומרת במכוון על קו התמימות. הרקדנים מחליפים דמויות בקלילות, ואףאינם מסתירים את השעשוע ורוח המשובה שדבקו בהם, ממש כשם שאלה ניכרים במקור שלגולדברג ובעיבוד הבימתי של דר להנאת קהל הילדים והוריהם" מאת: צבי גורן. אתר "הבמה".  2.11.04
 
"העבודה "החלום הוא צייר גדול" נכנסת בראש מורם לרשימת"החבר'ה הטובים". וולפה, בתפקיד גד, מעצבת דמות שובבה ומלאת חן. ישראל ברייט כתב מוזיקהעשירה ומלאת עוצמה לקטעי המחול.  אי אפשר היה שלא להתרגש מהדואט החינני בין אחת הרקדניות לבין אייר וולפה בשיר על ה"ילד הרע" או מהביצוע הוויזואלי המפעים ל"כובע קסמים".  מאת: לילך דקל, אתר הבמה, 2.11.04 
 


משחקי ילדים

בכורה: פסטיבל "צלילי ילדות", ספטמבר 2002
כוריאוגרפיה ובימוי: נעה דר
ניצוח: טליה אילן
יצירות מוסיקליות: רוני פורת, אריק סאטי, יוהאנס באך, הנרי פרסל.
רקדנים: שירה רינות, אסף שץ, עילאיה שליט, מאיה ברינר, עודד גרף, נחשון שטיין.
נגנים: תזמורת הבמה הישראלית- חולון
שחקן: עמנואל חנון
עיצוב תלבושות: עינת ניר
עיצוב תפאורה: אבי שכוי
עיצוב אביזרים: עמית אביתר
עיצוב מסיכות: פרנסואז קוריאט
עיצוב וידאו: דורית טלפז
עיצוב תאורה : קרן גרנק
טקסט: שלומי מושקוביץ'
משך המופע: 55 דקות 
 
משחקי ילדים – היצירה של נעה דר לילדים ולכל המשפחה המשלבת מחול, לוליינות, וידאו ומשחק בהשראת יצירתו של פיטר ברויגל "משחקי ילדים". המופע בוחן מקרוב את המתרחש במגרש משחקים תוסס בפעילות, בו הילדים שקועים במשחקים המשקפים את חיי הגדולים ומשמשים להם כהכנה לחיי המבוגרים. על הבמה נוצר עולם עשיר בהפתעות. ההתרחשויות מתחלפות בקצב מהיר מיחסים של חברות ואחווה לעוינות ובדידות ומצחוק פרוע לפנטזיה. המשחקים מתרחשים לנגד עיניו של הצייר פיטר ברויגל שקפץ לביקור קצר, אחרי 400 שנים של היעדרות,כדי לבחון מחדש את ילדותו, בגרותו ויצירתו.

"משחקי ילדים" מומלץ ע"י סל-תרבות ארצי לילדים מכתה א ועד י"ב
 
מהעיתונות:
"נעה דר עושה כבוד לילדים … התוצאה מקסימה – קבוצת רקדנים הממחיזים על הבמה באמצעות ריקוד, משחק ולוליינות את יצירתו של הצייר הבלגי פיטר ברויגל – "משחקי ילדים"…בנוסף לריקוד, ללהטוטי הקרקס ולמשחק, נחשפים הילדים גם לסגנון הלבוש בימי הביניים – וזוכים גם במפגש קליל וידידותי עם מוסיקה קלאסית באמצעות תזמורת הבמה הישראלית-חולון"  אביבה לוינסון, "טיים-אאוט"
 
 
"…מנקודת התחלה זו יצאה נעה דר למסע התנועתי-בימתי שלה. היא הופכת את הדו-מימד של ברויגל לתלת-מימד ויוצרת נקודת מפגש טובה בין ציור, מחול ופסיפס מוסיקלי שיצר רוני פורת בביצוע חי של תזמורת הבמה הישראלית חולון". תקווה חוטר-ישי,"ידיעות אחרונות".
 
 
"משחקי ילדים" מופע המחול האינטליגנטי של קבוצת מחול נעה דר, על פי כוריאוגרפיה של דר ובבימויה, מתרחש על רקע ציורו רב הפרטים של פיטר ברויגל, "משחקי ילדים". הריקודים של קבוצת הרקדנים, הלבושים כמו הדמויות בציור, ממחיזים בכל פעם פרט אחר מהיצירה ומדגישים את כל האופטימיות, החיוניות והחן שבתמונה. שעה של מחול מודרני קומוניקטיווי ומעניין במיוחד לקהל צעיר". רותה קופפר, "הארץ"
 
 
"ציורו של פיטר ברויגל, "משחקי ילדים", הוא השראה נהדרת למופע בשם זה, שאותו מעלה קבוצת מחול נעה דר. על הבמה בתפאורה שמבליטה את ציורו המיוחד של ברויגל המוקרן על מסך גדול, רוקדים רקדנים מוכשרים פרטים שונים מן הציור, שכולו ילדים ומשחקיהם. בלבושם נראים הרקדנים כאילו יצאו זה עתה מן הציור, רק כדי להזמין את הקהל להיכנס לעולמו של ברויגל כילד…מופע מחול מקסים". אסנת בלייר, "להיות הורים" "את".


20-30-40

ניהול אומנותי: נעה דר
בכורה: מרכז סוזן דלל, 18 למרץ, 2004.
עצוב תאורה: אורי מורג
 
20\30\40 מורכב משלוש יצירות חדשות מאת הכוריאוגרפיות רננה רז, רונית זיו  ונעה דר.
כל אחת משלוש היוצרות שהן בשנות ה- 20, 30 ו-40 שלהן, יצרה דואט בן 15 דקות שבוחן מפגש של אישה עם גבר מנקודת ראות של גיל ותקופה בחייה. במופע עצמו, שהסדר שלו נקבע על פי גיל הכוריאוגרפיות, מופיעה כל כוריאוגרפית עם סולו קצר כהקדמה לדואט אותו יצרה.
 
"אעשה ואוסיף"\  מאת: רננה רז.
"הוא אמר אם תלכי אחרי" כך נפתח שירו של נתן אלתרמן "זמר שלוש התשובות".
"כל אשר תבקש ותשאל אעשה ואוסיף לשמוח" , היא עונה. מי הוא ומי היא ואיך הם נכלאו לנצח במצב הזה בתוך שירו של אלתרמן. העבודה מרחיבה את המבט על הזוג ולוקחת אותו קדימה ואחורה בזמן ובוחנת אותו מנקודות שונות במרחב.
רקדנים: עלאיה שליט, נחשון שטיין
 
ארוז היטב \ רונית זיו.
הוא והיא בתוך ריבוע, שיכול להיות כל מקום, תחנת רכבת הומה, מגרש משחקים ואולי פארק עירוני רחב ידיים וכו'.. כל זה אינו חשוב כאמור.. אלא, הציפייה לפגישה (זו שתבוא ותפתור את השאלות), הגעגוע למגע, הפחד מעזיבה והחרטה על שלא קרה. העבודה מפוררת את רגע הציפייה שלו ושלה למפגש ולוקחת אותם לתוך תנועה. היא מחזיקה במרפק ומרפה, אוחזת שוב בכף היד, מניחה עקב, מחליקה על הרצפה, והוא, הוא ישוב ויניח את ידו סביב אותם פרקי ידיים ממש, צוואר ושאר חלקי גוף.
רקדנים: מאיה ברינר, אסף שץ
 
חיבוק מתוק יותר \ נעה דר.
זירת קרב מתישה, בנאלית והרואית כאחת - גבר ואישה שמנסים לחיות אחד עם השנייה. גלגול אין סופי של שני גופים נאחזים זה בזה, מרפים, מתרחקים, עד למפגש ההכרחי הבא. במאבק חסר סיכוי ל"אושר" שטחי המחייה בנפרד ובמשותף מוגדרים ונמחקים חליפות, חילופי התפקידים מהירים והאיזון מושג לרגע, רק כדי להיות מופר מחדש.
רקדנים: שירה רינות, עודד גרף
 
עיתונות על המופע:
 
"20 , 30, 40" - ערב ששווה לראות.
ערב היצירות החדש של להקת המחול נעה דר מציג זוגיות ומערכות יחסים מנקודת מבטן של שלוש כוריאוגרפיות. מייאש, מרגש ומקסים.  דואטים מעניינים, רקדנים שמצליחים להפתיע תוך כדי ריקוד וקונספט פשוט ומוצלח, אלו החומרים ממנו עשוי ערב היצירות החדש של להקת המחול נעה דר, אבל לא רק. "20,30,40", שמורכב משלוש עבודות על-פי כוריאוגרפיה מאת רננה רז, רונית זיו ונעה דר, מציע חוויה מעוררת למחשבה על מערכות יחסים, זוגיות והסיכויים או היעדר הסיכויים לעבור את הביחד הזה בשלום." (מרב יודילוביץ', ynet )
 
"הדואט מלא תשוקה, פחד וכמו תמיד בעבודותיה של דר, מאוד אפל. הדואט הבוגר והחכם שיצרה מעניק לערב סיום אופטימי ומרגש" (גלעד רייך, "גלובס")
 
"דואטים מקוריים ומרשימים. קבוצת המחול של נעה דר עוברת תהליך התפתחות מעניין ומסקרן, מאזהעבודה המרתקת שיצרה דר אשתקד עבור פסטיבל ישראל, "בארץ שחורה, שחורה", שהייתההכוריאוגרפיה ה-13 שלה מאז הקימה את להקתה ב-1993.  "...דואט מופתי אמיתי החושף ראייה כוריאוגרפית מגובשת מאוד, שלמה. שני הרקדנים נפלאים בעוצמה שהעניקולתנועה. הם יצרו זוגיות בעלת מגוון עשיר- מרכותמבע ועד לכוחניות אלימה" (צבי גורן, "הבמה")

“In Dar's turn, her maturity proved advantageous. Although all three choreographers deployed a similar vocabulary, Dar used a higher degree of detailing and finesse. She better paced the energies on stage, and exposed more intricate relationships of a greater scope.It was her talent, experience and craftsmanship that won the evening.”  ( Ora Brafman , “Jerusalem Post”)


בית


בכורה: הרמת מסך, נובמבר 2001
כוריאוגרפיה: נעה דר
רקדנים ושותפים ליצירה:  מאיה ברינר, אסף שץ, נועה רוזנטל, קאמי ניר פרידמן, שלומית פונדמינסקי, נחשון שטיין, עילאיה שליט.
מוסיקה מקורית: קרני פוסטל
עיצוב תפאורה: מושיק יוסיפוב
עיצוב תלבושות: עינת ניר
עיצוב תאורה: ניב שדה
משך המופע: 60 דקות
 
"המבט נע מהבית אל הזיכרון הכרוך בו. משם – אל הזהות אותה יצר היזכרון. מהגדרות הזהות  אל גבולות המרחב בו אנו פועלים, ומגבולות המרחב אל הצורה הגיאומטרית – הקוביה. מהקוביה – בחזרה אל המרחב הרבוע והאינטימי שלנו – החדר, הבית."
 
"בית" היא יצירה משותפת לכוריאוגרפית נעה דר ולשבעת הרקדנים המופיעים שתרמו למופע טקסטים אישיים המתייחסים לקשר המורכב של היחיד אל המרחבים הפרטים והציבוריים בהם הוא מתקיים כפרט וכחלק מחברה. החללים התחומים בקירות ובגבולות מסוגים שונים יוצרים מרחבים מגינים ומגבילים גם יחד. נעה דר והרקדנים יצרו מופע בו מחול תובעני ומדויק משלב טקסטים אישיים מלווים במוסיקה מקורית, תפאורה ותלבושות ייחודיות אשר חוברים ליצירת חוויה ייחודית  ועשירה בגירויים.
 
מהעיתונות:
"לנעה דר , מהיוצרות המוכשרות והמסקרנות בישראל , יש שפה תנועתית עשירה ומקורית.
ב"בית " משתתפים רקדנים מצוינים שהפנימו אותה היטב". (רות אשל, ה"ארץ", דצמבר 2001)


 

מוזר

בכורה:"הרמת מסך", נובמכר 2000
כוריאוגרפיה: נעה דר
טקסט ובימוי: יוסף אל-דרור
שחקן: גל זייד
רקדנים: מיכל מועלם אסף שץ, עילאיה שליט, מאיה ברינר
עיצוב תלבושות  :עינת נירעיצוב פס-קול: אודי קומראן
עיצוב תפאורה: אלכסנדרה נרדי
משך המופע: 45 דקות
 
"מוזר"הועלה בבכורה בדצמבר 2000 והוא מציג דיאלוג מרתק, עתיר בהומור ומעורר מחשבה בין רקדני הלהקה לשחקן גל זייד -  תוצר שיתוף הפעולה בין הבמאי והמחזאי יוסף אל-דרור והכוריאוגרפית נעה דר. 
 
מהביקורות בעיתונות:
…"העבודה הבולטת לטובה היא "מוזר" של נעה דר, שיש בה שילוב מוצלח במיוחד בין שחקן ורקדנים. הטקסט של יוסף אל-דרור העוסק במחול, רקדנים, במה וחיים הוא חכם, עמוק ועתיר בהומור. הוא גם זוכה לביצוע משכנע של גל זייד.  נעה דר שומרת על לקסיקון תנועה מקורי משלה, שנעשה עשיר יותר, משוחרר, מפתיע וזורם. הרקדנים הפנימו את שפתה של דר ותענוג לראותם".  (רות אשל "הארץ" . דצמבר 2000)
 
"עימות מעניין בין תנועה ושפה מילולית. גל זייד מקסים בפשטותו הטבעית וכבר מן המילים הראשונות שלו נוצר קשר בלתי אמצעי בינו לבין הקהל. הרקדנים מצוינים . מיכל מועלם מתבלטת ביכולת תנועתית מרשימה ובאישיות בימתית ונשית מהפנטת. נעה דר היא כבר לא הבטחה. היא יוצרת בשלה ומקורית. יש לה מה להגיד והיא יודעת איך להזרים את שפת התנועה היפה שלה דרך גופם של הרקדנים, הנענים לה בכל נשמתם. ערב מהנה בכל רגע שלו".  (אליקים ירון "מעריב".ינואר ,2001)
 
"…דר, מסתמנת כמועמדת רצינית להיכנס בעתיד לנבחרת היוצרים הראויים להגדרה "ממציאי השפה במחול" בסצינת המחול העולמית, (יחד עם מרתה גרהאם, פינה באוש, ביל פורסיית) …שפתה התנועתית של דר, אינה דומה לשום דבר אחר... גם הדרך שהעבודות של דר מחזיקות את הבמה (העיצוב, המעברים בין התמונות, עירוב הטקסטים והקטעים התיאטרליים, העיסוק בנושאים קונקרטיים ולא מופשטים) ואת עיני הצופה, ייחודית רק לה”…(סער דיין, "מעריב". ינואר 2001)
 



גיד אכילס


בכורה: "הרמת מסך", נובמבר 99
מאת: נעה דר
רקדנים: מיכל מועלם, סער הררי, אסף שץ, מיכל דובדבני, שלי קלינג, מיכל ארקינד
עיצוב תלבושות ותפאורה : עתליה בן-מנחם
עיצוב פס-קול: אודי קומראן
תאורה: עמיר ברנר
משך המופע: 55 דקות
 
היצירה חוזרת אל הראשוני והאינטימי ביותר- הגוף.
הגוף מונח  במרכז הבמה והרקדנים קשובים לרצונות ולצרכים שלו. מאפשרים  לו להוביל, לומדים את האימפולסים שלו, טוענים ומרוקנים אותו בחומרים ובאנרגיות שונות, בודקים תגובה שלו למגע, למשקל, לזרם חשמלי, לנשימה. ביצירה זו הגוף הוא הנושא –הוא איננו כלי להעביר באמצעותו סיפור או רעיון, אלא הוא העניין עצמו. דרך העיסוק בצד הפיזי-  נגלה לנו עולם  מורכב של יופי: תשוקות וחסרים ,כוח ונקודות טורפה, מעצורים וחופש .
 
 
מן העיתונות:
 
"היצירה "גיד אכילס" מעמידה את נעה דר בשורה הראשונה של יוצרי המחול בישראל. זוהי יצירה בשלה, ששפת התנועה שלה מקורית ותכניה האנושיים מדברים אל כולנו. יצירה שנמשכת שעה אחת, אבל יש בה עולם ומלואו…הצימאון למגע אנושי מקבל כאן את מלוא הביטוי החם והמרגש". אליקים ירון "מעריב"
 
"הם מטיחים עצמם על הפרקט, עפים ומרחפים על פני הבמה ומשאירים את הצופה פעור פה"
מדובר במופע מקסים, מבדר, אינטימי וחושני. מומלץ בחום".  "מלאבס"
 
"הפשטות התמימה הופכת לסדרה של מפגשים מרתקים, מהירים, המפגינים שליטה גופנית מרהיבה" .  גבי אלדור, "העיר"
 
"רציתי להתקרב לרקדנים , ללכת ביניהם, להקשיב לנשימה, לגעת". רות אשל,"הארץ"
 
"בגיד אכילס הופכת נעה דר את היוצרות. היא מעמידה את התנועה במרכז ככוח המניע לא רק את הגוף, אלא גם את הנפש". " התוצאה היא מחול מרגש מאוד , המפענח את מהות המחול ואת סוד הצלחתו מאז ומעולם". צבי גורן,  "מטרופוליס"
 
 


 

 אייזאורוס –פרידה


בכורה: "הרמת –מסך" נובמבר 98
מאת: נעה דר
רקדנים: קבוצת מחול נע דר-חולון
עיצוב תלבושות ותפאורה: עתליה בן- מנחם
עריכת מוסיקה: אודי קומראן
עיצוב תאורה: עמיר ברנר
מוסיקה: "נקמת הטרקטור", צאט באקר, מוסיקה עממית מקסיקאית ועוד.
משך המופע: 50 דקות
 
"אייזאורוס- פרידה" מוקדשת לחייה ויצירתה המרתקת של הציירת המקסיקאית פרידה קאלו. המחול מבוסס על יומניה ועבודותיה של פרידה, אשר הייתה  נכה,  מהפכנית וציירת סוריאליסטית עם עולם דימויים ייחודי.
 
קטעי עיתונות על "אייזאורוס":
"…אחת העבודות המעניינות והמסקרנות ב"הרמת מסך". היצירה בנויה כהבזקים של זיכרונות, ואווירה של קרנבל סוריאליסטי שורה עליה. ליצנים ומלאכים ממלאים את הבמה, והשפה התנועתית עשירה ומקורית. הביצוע משובח והתלבושות יפהפיות" - רות אשל, "הארץ"
 
"נעה דר היא רקדנית וכוראוגרפית. פרידה קאלו הייתה ציירת מקסיקאית משותקת ממותניה ומטה. הראשונה אימא, השנייה הייתה נטולת יכולת ללדת . שתי נשים עצמאיות , חזקות וכובשות במידת היצריות והיצירתיות שלהן. את לא צריכה להיות רקדנית כדי לעוף עם המחשבה, ואת ממש לא מוכרחה להיות ציירת כדי לשרטט תמונת עולם רגישה בצבעוניות עזה. עובדה.  עתליה בן- מנחם על העיצוב המרהיב של התלבושות והתפאורה…כדאי מאוד" - אור קוראל, "מעריב"
 
"זה הרבה יותר מהצדעת הוקרה לאומנית מיוחדת…נעה דר מצליחה לחדור אל לב אומנותה ולהפוך  את  הדימויים הפלסטיים לדימויים מרשימים של מחול. כל אלו מצטרפים לתאטרון-מחול מרשים, שבמרכזו רקדנים ורקדניות בעלי נוכחות בימתית חזקה… לצד האווירה הקרנבלית שמעוצבת להפליא, יש גם ביטוי מרתק של ייסורים ואהבה, של יופי ועולם פנימי עשיר. יופי של קרנבל" - אליקים ירון "מעריב"
 
"רגעים מרגשים להפליא היו ב"אייזאורוס" של נעה דר ולהקתה…אהבתי מאוד את העומק הרגשי של הרקדנים…הפתיחה מהממת…זוהי עבודה מרגשת שכדאי מאוד לראות" - גל אלסטר, "צומת השרון".
 


 

מבחר קטעי עיתונות וביקורות נוספים על יצירות נעה דר:

"בצבע ובאיכות התנועה של דר יש קשר למקום בו אנו חיים, ולקסיקון התנועה המיוחד שלה משלב זרימה הנקטעת בתנוחות המזכירות ילד מבויש. דר מתפתחת כאחת היוצרות המקוריות בארץ" - רות אשל, "הארץ"
 
"נעה דר היא יוצרת מקורית , בעלת כוח שירתי המאציל על רקדנייה ומוביל  את להקתה לשלמות אומנותית" - ירון מרגולין ,"עיתון ירושלים"
 
"עבודתה של דר מבוססת על שירו של שאול טשרניחובסקי,  "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו", העבודה מפתיעה בעוצמתה וגם  שזורים בה קטעים ויזואליים יפהפיים" - רות אשל, "הארץ"
 
"העבודה המצהירה באופן הגלוי ביותר על הקשר בין המצב הפוליטי לבין הגורל האישי, היא עבודתה של נעה דר "אינו אלא"…נפרשת תמונה של תולדות הישוב בארצנו, אך זו תמונה הנגלית מבעד לזכוכית מעוותת, על גבול הגרוטסקי…" - גבי אלדור , "שישי"
 
"הפנינה בערב היא הסולו של נועה דר שמצטיין בעידון, רעננות ומקוריות. התנועה שלה נעה בין זרימה פנימית לקיטועים, כאילו רקד הגוף את הגיגי ליבו". - רות אשל ,"הארץ"
 
"עבודותיה של דר מפגינות קו אומנותי עצמאי וברור. דר מתרכזת בחשיפת מערכות יחסים אינטנסיביות, טעונות וסבוכות, כשהיא דולה ממעמקיהן את הצדדים היותר חבויים והפחות מפורשים" - עמיר סנדלר "כל העיר"
 
"השפה התנועתית המיוחדת לדר ,עם הקווים  המעוגלים והשבורים , התנועות כלפי פנים הצבועות בקורטוב של ביישנות ומוזרות, יוצרים התרחשות קסומה" - רות אשל "הארץ"
 
"דר יצרה עבודה שכוחה בתנועה המקורית , מלאת החן, מין חגיגה של קיום כמעט חסר בינה, אך מאושר…" - גבי אלדור "שישי"
 
"…המחול כולו מקרין בשלות ,אפילו שקט למרות הכאב. למחול יש יסודות דתיים , המעלים בזיכרון תמונות ימי- בין נמיות, כמו של מין ליצנים ושוטים וקדושים , המלאים תמיהה גדולה על עוצמת הכאב." - גבי אלדור, "שישי"


מפגש: "התנועה שבתמונה"

כוריאוגרפיה ובימוי: נעה דר
טקסט: שלי קלינג ונעה דר
רקדנים: רננה רז, מאיה ברינר, אסף שץ, עלאיה שליט
מוסיקה : עממית מקסיקאית, צ. בייקר, נקמת הטרקטור ועוד.
תלבושות ואביזרים: עתליה בן-מנחם
משך המופע: 50 דקות
 
"התנועה שבתמונה": מופע / מפגש -  המיועד לתלמידים מכתה ד’ ומעלה, ובמתכונת מיוחדת המותאמת למבוגרים.  המופע מקיים דו-שיח מרגש בין אמנות המחול ואמנות הציור, תנועה ותמונה המוגש לקהל באופן מפתיע ומרתק. במופע מוצג לקהל מבחר מיצירותיה של הציירת המקסיקאית הנודעת, פרידה קאלו, אשר מבטאים בדימויים עשירים ובצבעוניות עזה, את סיפור חייה יוצא הדופן. היצירות מוצגות לקהל  ע"י הציורים עצמם , ולאחר מכן קמות לתחייה בעזרת קיטעי המחול הנובעים ומתייחסים לכל ציור. המופע חושף לקהל את שורשי ומניעי היצירה האישיים של אומנית גדולה ועל ידי כך -  פותח בפניו אפשרויות לפירוש והבנת אומנות בכלל.  
 
* המפגש מומלץ ומאושר ע"י סל-תרבות ואמנות לעם


מבחר תגובות על "התנועה שבתמונה":
 
"המפגש בכללותו זכה להדים חיוביים ביותר מצד הסטודנטים, לתחושה של "חוויה אחרת ורצון ל…עוד."(נעמי בהט- רצון, ראש המסלול למחול ותנועה במכללת סמינר הקיבוצים)
 
"המפגש היה מוצלח מאד וזכה לביקורת אוהדת, ההסברים היו ברורים ונכונים, תלמידנו נהנו והשתתפו בעניין רב. מפגש שכזה בהחלט מתאים גם לתלמידים שאינם תלמידי מחול."
(יהודית ארנון – מנהלת אומנותית, אולפן למחול געתון)
 
"אני שב ומודה לך על חשיפת "התנועה שבתמונה" ועיבוד הנושא של שילוב המחול עם אמנות הציור, כל זאת במסגרת "מפגש אמן" ביום העיון המרכזי של מגמות המחול בחטיבות הביניים…חשת בעצמך במידת ההתעניינות וההשתתפות של הנוכחים באירוע ובהדים לדברים ולריקוד"…(שאול גלעד מ"ממפקח ארציעל הוראת המחול בבתיה"ס)


מבחר סדנאות המוצעות ע"י הלהקה לתלמידים ולמורים:

הסדנאות ניתנות ע"י נעה דר אושניים מרקדני הלהקה וכוללות מספר תחומים שניתן לשלב ביניהם:  הטכניקה בה מתאמנת הלהקה , לימוד קטעים  מרפרטואר הלהקה ועבודת  יצירה ואימפרוביזציה  .

  1. טכניקת הלהקה הייחודית,פותחה ע"י נעה דר והיא משלבת עבודהשל שחרור והרפייה עם חיזוק היכולות תוך שימת דגש על שימוש במישקל ובמפרקיות.הטכניקה מפתחת  מודעות ליציבה נכונהשל  השלד ביחס למרכיביוומובילה לאיכות זורמתוברורה של התנועה בחלל בעזרת מאמץ אופטימלי שלמערכת השרירים.
  2. בחלק הרפרטוארי של הסדנא יושם הדגש עלעבודת האינטרפטציה של הרקדן–האפשרויות הפתוחות בפני הרקדן להפוך חומר נתון ע"י הכוריאוגרף ליצירה בעלת משמעותאישית, תוך שימוש במערךשל דימויים והקשרים . בנוסף יושם דגש על פיתוח רגישות  למצבים דינאמיים (מוסיקליים ותיאטרליים) שונים, על מנת להרחיב את יכולת הביטוי של הרקדן המבצע.
  3. החלק היצירתי של הסדנא נבנה מרצף שלהנחיות לאילתור, שנאספות  בסיכומה שלהסדנא, לחוייה של גילוי והעמקה בנושא מסויים. תהליך זה מורכב ממספר נקודות מוצא לחקר אותו נושא, והגעה אליו מכיוונים שונים, בדרך הדרגתית ומתפתחת. בהתאם לנושא סביבו בנויה הסדנא –ההנחיות כוללות דימויי גוף שונים, מצבים סיפוריים\דרמטיים ואילתור בתוך תבניות קצביות, חלליות או גופניות בעלות מגבלות מוגדרות.נקודות מוצא נוספות הן חומר ויזואלי או טקסטואלי נתון כבסיס ליצירת מחול. עבודה זו נועדה למציאת איכויות תנועה חדשות, פיתוח היכולות האקספרסיביות, פיתוח שפה תנועתית אישית, ונתינת כלים לבניית קומפוזיציה .
  4. מפגש עם היוצרת נעה דר או עם שניים מהרקדנים שייתמקד בתהליכי היצירה- משלב בחירת הנושא דרך האפשרויות השונות לפיתוחו, העברתו אל תהליך העבודה עם הרקדנים ועד לעיצובו הסופי.

מתוך תגובות על הסדנאות:
 
"ברצוני להודות לכם על יום מהנה ומעשיר בלהקתכם… המפגש היה מהנה והבהיר בצורה יפה את תפקיד הכוריאוגרף, השיחה והסדנא עם נעה הובילו את הילדים בנתיבי החשיבה היצירתית באופן מובנה, בהיר ומעשי, אין לנו ספק שפעילות זו מהווה נדבך נוסף בהתפתחות בני נוער בתחום המחול, ובבנית קהל איכותי ללהקות המחול" - גלית ליס, ראש תחום מחול במתא"ן.

לפרטים נוספים ויצירת קשר עם קבוצת המחול נועה דר יש למלא הפרטים בטופס...

נמען/נים
*נושא
*תוכן ההודעה
*שם פרטי
*שם משפחה
*דואר אלקטרוני
כתובת
עיר
טלפון
*טלפון נייד

 


בניית אתרים , מתווך , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , מכללת פתח תקוהצלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן  , ילדים , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריתיאטרון הבימה , Sao Miguel do Gostoso