ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת

אין ספק כי העולם הלאטיני על תחומיו השונים ממשיך לחדור לישראל ולקיים את "מסורת" תפוצתו עוד החל מכניסתו המאסיבית לארץ רק שנים מספר, אולי קרוב לעשור.
 
כתבות נוספות
האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים
כתבות נוספות
טיפים לרקדנית, כיצד לשווק את עצמך כרקדנית?
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
מוסיקה יוונית
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
ריקודי מחזות זמר
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
התפתחות ריקודי בטן
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

New York - רקע כללי:

התבטאות מאוד בולטת בעולם זה היא הריקודים הלאטיניים אשר תפסו פופולאריות רבה בזכות חשיפה לטלנובלות שונות ששודרו בערוצי הטלביזיה השונים ו"הפגישו" צופים רבים בין השפה לתרבות ולריקוד. ה"סחף" שנוצר "היכה גלים" במגוון רחב של שכבות האוכלוסייה כמעט ללא הבדלי גיל. המכנה המשותף לכל אלה היה הקשר שנוצר בינם לבין המוסיקה, הקהילה, לריקוד ובכלל לאופיים השונה של ערבי סלסה לעומת ערבי הרקדה "טיפוסיים" במועדונים "רגילים" (אשר אינם מקיימים ערבי סלסה).

באופן כללי צצות לא מעט שאלות לגבי ההבדל בין סגנונות הריקוד השונים בעולם הלאטיני כאשר הנושא הנשאל ביותר לאחרונה הוא סגנון ה- New York.

כאשר אנו מדברים על סגנון ה- New York בהקשר של ריקודים לאטיניים אנו מתייחסים לשתי נקודות שונות והן המוסיקה והריקוד. עלו אצלי מספר התלבטויות לגבי אופן ההסבר בו אציג סגנון זה כך שלבסוף החלטתי לחלק אותו לשני חלקים ה"נוגעים" בשתי הנקודות שציינתי קודם והן המוסיקה והריקוד. החלטתי להתחיל מהפאן המוסיקלי שעליו מתבסס הסגנון הריקודי.

המוסיקה:

בהשפעת סגנון מוסיקת הממבו ותרבות הג'אז המקומית בניו יורק, התפתח סגנון המוסיקה הממבו ניו יורקי. סגנון מוסיקלי זה, שילב הן את מאפייני הממבו ובהם דגשים מוסיקליים שונים ותבניות מוסיקליות של כלים דומיננטיים שונים (כדוגמת תבנית הקסקרה, טומבאו, קונגס וטימבלס במחלקת הקצב) והן את מאפייני הג'אז בשימוש בתבניות מוסיקליות לכלי הנשיפה, פסנתר, באס ומחלקת הקצב אשר מקור כל אלה עוד בבלוז.

אותן תכונות אלה יוצרות בסגנון המוסיקה הממבו הניו יורקי סוג של "מורכבות" מסוימת ביצירה ומצריכה מאיתנו המאזינים, הקשבה יתרה. תהליך ההקשבה מחייב "פירוק" של היצירה לכלי הנגינה ולמוסיקה הנוצרת בעזרתם. על ידי שמירה על קצב מדויק, נכון ועקבי/מחזורי, ותוך כדי מתן התייחסות גבוהה בהקשבה לכלי הנגינה וחלקי המוסיקה ביצירה, נוכל לזהות אלמנטים חשובים לזיהויו של הסגנון המדובר.

בממבו הניו יורקי נוכל לזהות מספר אלמנטים מוסיקליים חשובים מאוד כדוגמת הדגש המוסיקלי הקיים בביט השני של כל תיבה בת שמונה ביטים. ביט זה יקבל בדרך כלל את "מלוא המשמעות" בתיבה המוסיקלית ומתבטא גם על ידי ניגון מודגש בעוצמה, בצליל, באורכו וכן בנקודת ה"שיא" שאליו יגיע קטע המונטונו המתנגן כליווי ביצירה. נהוג לספור את הביטים מאחד עד שמונה כאשר רצף הביטים מתואר כתיבה מוסיקלית ובה הביט ה"מרכזי" הוא הביט השני אשר עליו "נופלים" (מיועדים להתנגן) בדרך כלל האלמנטים המוסיקליים כפי שתוארו לעיל.

ישנם אלה המחלקים לעיתים את התיבה בת שמונה הביטים לשתי תיבות שוות אשר כל אחת מהן בת ארבעה ביטים. במלים אחרות, ניתן להסתכל על התיבה המוסיקלית כתיבה אחת בת שמונה שמיניות או כשתי תיבות בנות ארבעה רבעים כל אחת. החלוקה של שתי התיבות נועדה לצורך "הסתכלות" שונה על המשפט המוסיקלי ובו התיבה השנייה משמשת לרוב כ"הכנה" מוסיקלית לתיבה הראשונה ובה הביט השני משמש כנקודת השיא ("החלק האנרגטי") של שתי התיבות.

נהוג הוא שאת הביט ה"מרכזי" יוצרים באמצעות הכלים הדומיננטיים כפי שצויינו לעיל. במקרים בהם לא קורה הדבר, יוצרים הכלים הפחות דומיננטיים ביצירה את הדגש על הביט השני על מנת ל"חפות" על יתר הכלים הדומיננטיים ש"שתקו" בזמן המדובר. דבר זה קורה לרוב כאשר אחד או חלק מהכלים הדומיננטים יוצא לקטע אילתור או סולו אשר במהלכם הם "בורחים" מהקצב ומצריכים מיתר הכלים ליצור "חיפוי" מוסיקלי הבא "לעזור" למאזין על מנת שלא יאבד את נקודת העוגן שלו והיא הביט השני. לדוגמא, כאשר הקונגס יוצא לקטע סולו הוא "נתלה" על הקצב בעזרת ה- Mambo Bell. לעומת זאת, הקונגס שומר על הדגש בביט השני על ידי הכאת Slap (מכה "גבוהה") כאשר "יוצאת" החצוצרה לקטע סולו או אילתור.

לעיתים אף קורה כי קטעי הסולו מתחלקים לרוב בין שני כלי נגינה ה"מדברים" ביניהם ויוצרים "דיאלוג מוסיקלי" הנראה כי הוא "מרחף" (בורח ללא כל הקשר) מחוץ לקצב כאשר עדיין נשמרת נקודת התחלת וסיום הדיאלוג שלהם (והיא מהביט השני). דוגמא נוספת שניתן למצוא אם כי פחות נפוצה והיא שירתו של הזמר המפנים את "תשומת ליבו" (אוזנו) של המאזין לביט השני על ידי הגבהת/שינוי עוצמת קולו, הגבהת/הנמכת הטון ואולי אף השתקתו לגמרי אשר גם היא סוג של הדגשה מוסיקלית.

בשונה מהממבו הקובני, כאן אנו מוצאים פחות את הימצאותה של התבנית המוסיקלית של הקלאווה ויותר אלמנטים מסגנון הג'אז. אין הדבר אומר כי התבנית נעלמת לגמרי אך הימצאותה הופכת לפחות נפוצה.

הממבו הניו יורקי (או כפי המכונה לעיתים "סלסה ניו יורקית") הוא אחד מסוגי המוסיקה המורכבים ביותר שישנם בעולם הלאטיני (מעצם היותו שילוב של ג'אז עם מוזיקה לטינית). לעיתים יכולת האבחנה בין סגנון זה לבין סגנונות דומים כגון הסלסה הבוריקנית (הפורטו ריקנית) נעשית לקשה מין הרגיל בעבור מאזין לא ממוקצע ומנוסה. את הקושי לאבחנה ניתן לפגוש בעיקר ביצירות שנעשו בתקופת שנות ה- 70, 60 ובה המוסיקה שהגיעה מרחבי פורטו ריקו וניו יורק הייתה דומה מאוד למוסיקה הקובנית.


הריקוד:

ריקוד ה- New York, הינו סגנון ריקוד נוסף בשושלת הריקודים הלאטיניים אשר הושפע רבות מסגנון ריקוד הממבו וריקודים נוספים אשר שלטו בבירה (New York City) בתקופת המאה ה- 20. סגנון ריקוד זה, השפיע באופיו הריקודי בעיקר על אמריקה הצפונית וגם על חלקה המרכזי של יבשת זו אך פחות.

מידת הפופולאריות שצבר סגנון ריקוד זה גדלה באופן משמעותי גם ביתר העולם כך שניתן להרגיש בהשפעתה גם בארצנו ומתבטאת בכך על ידי גידול בכמות הדרישה לשיעורים, סדנאות וקורסים בנושא. עם זאת, בארצנו כמות ורמת הרוקדים השולטת בסגנון זה אינה רבה ומספיקה על מנת להדריך באופן מקצועי כך שיוטמע כסגנון נוסף וטריביאלי כפי שניתן למצוא באופן שוטף במועדוני הסלסה השונים.

ריקוד ה- New York בעיקרו מזכיר מאוד את סגנון ה-LA (סגנון ראוותני המתבצע על קו ישר) להבדיל מהסגנון הקובני המתאפיין בקשתיות הריקוד והרוקד. לכאורה, ריקוד ה- NY וה- LA ייראו כאותו דבר לעין בלתי מנוסה.

לכל היותר יבחין רוקד מנוסה במעט כי ישנו "היפוך" של צעדי הריקוד לעומת התיבה המוסיקלית.
כלומר, צעדי הריקוד האמורים להירקד עבור התיבה המוסיקלית הראשונה נרקדים "רק" בתיבה המוסיקלית השנייה ואילו הצעדים האמורים להירקד עבור התיבה המוסיקלית השנייה נרקדים "כבר" בתיבה המוסיקלית הראשונה.

להבדיל מהסגנון הקובני ובדומה לסגנון ה- LA הראוותני, מציע סגנון ה- NY "מקום" (אפשרות) לביטוי של הגבר והבחורה בצורה ראוותנית גם כן שעל בסיס הריקוד על הקו הישר (בסגנון ה- CBL).

באופן כללי, הדומה בין סגנון ה- NY לסגנון ה- LA הוא שהביטוי לראוותנות נעשה על ידי הפגנת מיומנות וזריזות של בת ובן הזוג כך שככל שביצועיהם מרשימים יותר כך הזוג "זוכה" לאהדה רבה יותר בקרב הקהל הצופה.

השוני הכללי בין שני סגנונות הריקוד NY ו- LA הוא בצורות השונות לביצועים הריקודיים של ה- NY המתבטאים הן ברמת הטכניקה והן ברמת הסטייל.

- ברמת הטכניקה אנו "פוגשים" כמובן את צעד הבסיס וכן עבודת רגליים ה"משחקת" על הקצב ביצירה. את פירוט צעד הבסיס בסגנון ה- NY תקראו בהמשך.

- ברמת הסטייל אנו "פוגשים" במספר תנועות גוף מסוימות אשר ברובן הן חדות מהירות מדגישות "יציאה" לווריאציה או "מסמנות" מעבר חד ביצירה על ידי "שבירת" התנועה.

שם כולל למגוון התנועות היוצרות "עיטור וזוהר" לריקוד נקרא בשם "Shines". ה- Shines "עובד" על חלקי הגוף שונים כגון: עבודת ידיים (Hands work): תנועות עדינות רכות וקשתיות (Soft). עבודת גוף (Body work): תרגילי גמישות ואקרובאטיקה (Acrobatic). עבודת רגליים (Feet work): תנועות "סגורות" (מוכרות) ו"פתוחות" (לא מוכרות).

נהוג הוא שאל ה- Shines שבסגנון ה- NY "יוצאים" (מתחילים) בדרך כלל כאשר הזוג פרוד על מנת להפגין את כישוריו של כל אחד מהרוקדים באופן עצמאי. לאחר מכן חוברים הזוג ומציגים Shines זוגי המתאר את הקשר, ההתאמה והיכולת הריקודית של ובין השניים.

על כן, ה- Shines מתחלק לשתי קטגוריות והן Shines בסגנון נשי (Lady Style) ו: Shines בסגנון גברי (Man Style). במקרים רבים נוהגים לשייך את מושג ה- Shines רק לאותן תנועות הרגליים שתוארו לעיל אך אין מחייב הדבר.

להזכירכם בשנית כי מושג ה- Shines הוא שם למאפיין כללי לכל תנועה שנעשית מעבר לווריאציה, המוסיף ליופייה ולזוהרה (Shines = זוהר באנגלית).

כפי שציינתי ברמת הסטייל, אנו נתקלים ב"שבירות" תנועה במהלך הריקוד.

המילה "לשבור" היא צורת התבטאות המבטאת "מעבר חד" כדוגמת הכוונה במשפטים הבאים:
בא לך "לחתוך" איתי מהמוזיאון לים ?
בא לך "לשבור" מהמוזיאון לכיוון הים ?
בא לך שנשנה כיוון מהמוזיאון לים ?

בדיוק מהסיבה שבזכותה החלטתי קודם כל להסביר את סגנון ה- NY מהפאן המוסיקלי, אוכל לבסס כעת את דברי ולאמר לכם כי בשל הדגש המוסיקלי על הביט השני (ה- Off Bit), נוהגים "לשבור" את התנועה הריקודית ולהדגישה ריקודית על ידי מעבר חד ושינוי משמעותי בצעדים והוא פתיחה של צעד הגברים לאחור וצעד הנשים קדימה בביט השני.

מכיוון שה"שבירה" נעשית על הביט השני (על ה- 2) נוהגים לכנות את סגנון ריקוד ה- NY גם בשם "NY - "Break On 2. ה- Break דרך אגב, יכול "ליפול" פעמים נוספות במיקומים שונים לאורך התיבות המוסיקליות כך שהן יוצגו ריקודית על ידי "הפלה", Sit ואלמנטים ריקודיים נוספים אשר ידגישו בהתאמה את ה"שבירה" הריקודית בהתאמה ל"שבירה" המוסיקלית.

תוספת הביטוי "Break On 2" מבטא את הדגש הריקודי הנוצר עם פתיחת הצעד קדימה (זהו הצעד השני) ומשתמשים בו אך ורק כדי "לחזק" את שמו של סגנון הריקוד NY המבטא את פתיחת הצעד רק החל מהביט השני.

תוספת הביטוי אינה בגדר חובה ואמירתה תהיה דומה לאמירה הבא: אכלתי גבינה חלבית.
הגבינה מעצם היותה גבינה הופכת אותה לחלבית ולכן אין צורך להוסיף זאת.

אציין כי הביט הראשון עדיין מבוצע ריקודית אם כי במקום.
תיאור לכך ניתן למצוא בפירוט צעד הבסיס בסגנון ה- NY בהמשך.


דרך אגב, את "תוצרתו" של סגנון ה- NY עם השינויים שחלפו על פניו מאז התפתחותו אנו מכירים בעיקר כריקוד הסלסה כפי הנרקד כיום במועדונים השונים.




פירוט צעד הבסיס בסגנון ה- NY

"חוק" בריקודים לאטיניים וסאלוניים הוא שגבר מתחיל לרקוד בשמאל ובחורה מתחילה לרקוד בימין. ההבדל בין הסגנונות השונים הוא על איזה ביט נתחיל לרקוד ומה יהיה מיקום הרגל בביט זה.




בנים:
1: שמאל במקום.
2: ימין לאחור.
3: שמאל במקום.
4: ביט רביעי - מנוחה.


5: ימין במקום.
6: שמאל קדימה.
7: ימין במקום.
8: ביט שמיני- מנוחה.

דוגמא:.5.6.7.8....1.2.3.4
דוגמא:...L.R.L......R.L.R



בנות:
1: ימין במקום.
2: שמאל קדימה.
3: ימין במקום.
4: ביט רביעי - מנוחה.

5: שמאל במקום.
6: ימין לאחור.
7: שמאל במקום.
8: ביט שמיני- מנוחה.

דוגמא:.5.6.7.8....1.2.3.4
דוגמא:....R.L.R......L.R.L

מקורו של הצעד לקוח כמעט ישירות מהממבו אך עם הבדל "קל" והוא העברת המשקלים המלאה בסגנון הממבו הניו יורקי לעומת העברת המשקלים החלקית בסגנון הסאלוני (המכונה כ- Merengue Action).

להלן הסבר על צעדי ה- Cross Body Lead On NY Style:




בנים:
1: שמאל במקום (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
2: ימין לאחור (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
3: שמאל במקום (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
4: ביט רביעי - מנוחה (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).

5: ימין במקום.
6: שמאל קדימה.
7: ימין במקום + סיבוב הרגל והגוף ב- 90 מעלות נגד כיוון השעון על ידי העברת משקלים מלאה.
8: ביט שמיני - מנוחה.

1: שמאל במקום.
2: ימין פותחת הצידה (Side Rock to the right).
3: שמאל במקום + סיבוב של 90 מעלות נגד כיוון שעון.
4: ביט רביעי - מנוחה.

5: ימין במקום (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
6: שמאל קדימה (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
7: ימין במקום (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).
8: ביט שמיני- מנוחה (חצי ראשון של צעד בסיס כרגיל).

דוגמא:.5.6.7.8....1.2.3.4.....5.6.7.8...1.2.3.4
דוגמא:....L.R.L.....R.L.R.......R.L.R......L.R.L
דוגמא:....L.R.L....C.B.L........C.B.L......L.R.L




בנות:
1: ימין במקום.
2: שמאל קדימה.
3: ימין במקום.
4: ביט רביעי - מנוחה.

5: שמאל במקום.
6: ימין לאחור.
7: שמאל במקום.
8: ביט שמיני- מנוחה.

1: ימין במקום.
2: שמאל דורכת במקום + סיבוב ציר של 180 מעלות נגד כיוון השעון עם משקל מלא על רגל שמאל.
3: ימין סוגרת קצת מאחורי רגל שמאל.
4: ביט רביעי - מנוחה.

5: שמאל במקום.
6: ימין לאחור.
7: שמאל במקום.
8: ביט שמיני- מנוחה.

דוגמא:.5.6.7.8....1.2.3.4.....5.6.7.8...1.2.3.4
דוגמא:....R.L.R......L.R.L.......R.L.R......L.R.L
דוגמא:....R.L.R......L.R.L.......C.B.L......L.R.L


ליצירת קשר עם אייל עזרא, כותב הכתבה יש למלא הפרטים בטופס...

 
נמען/נים
*נושא
*תוכן ההודעה
*שם פרטי
*שם משפחה
*דואר אלקטרוני
כתובת
עיר
טלפון
*טלפון נייד

 

 

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics