ריקודי מחזות זמר

תפקיד המחול בז'אנר המחזמר הוא לתמוך במופע ולהעשיר אותו, בהיותו חלק מהשילוב של דרמה (משחק), מוזיקה (שירה) ותנועה (מחול). התפתחות התחום של ריקודי מחזות זמר מושפעת מאוד מההתפתחות ההיסטורית של מחזות הזמר בעולם, הסגנונות השונים שהשפיעו על כל תקופה ואף האירועים החברתיים והפוליטיים שהשפיעו על ארה"ב בתקופות שונות.
 
כתבות נוספות
האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים
כתבות נוספות
טיפים לרקדנית, כיצד לשווק את עצמך כרקדנית?
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
מוסיקה יוונית
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
התפתחות ריקודי בטן
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

בגיל 3 נכנסתי בפעם הראשונה בחיי לסטודיו למחול , הלכתי עם אחותי הגדולה לשיעורי בלט ישבתי בצד וראיתי את הבנות עושות פלייה ורלווה ורציתי גם... כשחזרנו הביתה תיקנתי את התנועות של אחותי שנותרה נפעמת והודיעה להורים שלי שהילדה צריכה לרקוד! מאז אני רוקדת במסגרות שונות בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי כמורה וכוריאוגרפית נתקלתי בהרבה אנשים שאמרו לי שהחלום שלהם הוא לרקוד אבל הם לא יודעים איך... מהיכרותי עם המחול האפריקאי ומאמונה עמוקה, אני עונה להם שהמחול הוא דרך תקשורת והבעה בסיסית שטבועה בכל אחד מאיתנו. כל אחד מאיתנו יודע, יכול וצריך לרקוד. הסיבה לכך שמעטים הם האנשים הרוקדים סביבנו טבועה במחסומים ובמוסכמות חברתיות ולא בחוסר יכולת. את סטודיו נעים הקמתי לפני כשנתיים והצבתי לי למטרה לפתוח מקום שיאפשר לאנשים בוגרים (צבא ומעלה) להשיל מעליהם את מעטה הביישנות ולהעיז לרקוד. אז אם יש בפניכם את הבחירה בין סתם לשבת או לרקוד, אני מקווה שתרקדו....

ריקודי מחזות זמר

ריקודי מחזות זמר הוא סגנון שפותח בארה"ב במאה העשרים. זה סגנון שנחשב לסגנון חדש והוא קיים רק במאה האחרונה. סגנון זה כולל בתוכו את כל סגנונות המחול הקיימים כשבמקורו פותח בעיקר משילוב של בלט קלאסי, סטפס וג'אז.
כיום כשמלמדים שיעור ריקודי מחזות זמר, מתמקדים בתקופות שונות (המחזמר הקלאסי- שנות העשרים, הג'אז- שנות השבעים וכו') או בסגנונות של כוריאוגרפים מובילים בתחום.
תפקיד המחול בז'אנר המחזמר הוא לתמוך במופע ולהעשיר אותו, בהיותו חלק מהשילוב של דרמה (משחק), מוזיקה (שירה) ותנועה (מחול). התפתחות התחום של ריקודי מחזות זמר מושפעת מאוד מההתפתחות ההיסטורית של מחזות הזמר בעולם, הסגנונות השונים שהשפיעו על כל תקופה ואף האירועים החברתיים והפוליטיים שהשפיעו על ארה"ב בתקופות שונות.

כשבוחנים את התפתחות ריקודי מחזות הזמר לאורך השנים יש להסתכל בעיקר על התפתחותם של שלושת סגנונות המחול: קלאסי, סטפס וג'אז, ואף להתחשב בתפקיד השונה שתפס הריקוד בתוך המכלול הכללי שמרכיב את מה שנקרא מחזמר, ולגדילתו במרוצת השנים. וכמובן שאי אפשר לכתוב על ריקודי מחזות הזמר והתפתחותם מבלי להזכיר את הכוריאוגרפים המובילים שיצרו את מה שנחשב כיום לסגנון ספציפי המתקיים בפני עצמו.

הריקוד כחלק מהמחזמר החל בהופעות ה"בורלסק" הראשונות (1894-1930). ה"בורלסק" היה סוג של בידור פופולארי בתקופה זו וכלל מופעים אדירים בהם הציגו משתתפים רבים (עד 600 במספר) מופע אקסטרווגנטי, בסגנון של קרקס עם כמויות של מופיעים שיצרו מבני כוריאוגרפיה מרהיבים על הבמה (בדומה ל"מכביה" או למופע פתיחת האולימפיאדה)
אחת ההופעות הראשונות שהכילה בתוכה מחול היתה "השאיפות של קורדליה"- Cordelia's Aspirations(1883) שנכתבה ע"י האריגן והארט. קטעי המחול במופע לא היו קשורים לתוכן המופע ושירתו כהפסקות מחול במהלך האירוע.
הראשונים שהציגו ריקודים שקשורים ומשמשים חלק מעלילת המחזמר היו גילברט וסאליבן (שיצרו גם את היסודות למה שאנו מכירים כיום כמחזמר המודרני) במחזמרים המצליחים פרי עטם "H.M.S Pinafora" (1878) ו- "Pirates of Penzance" נראו ריקודים שהיוו חלק אינטגראלי מהמופע, אך עדין שימשו בעיקר כאלמנט בידורי, יצירת תמונות יפות על הבמה ותמיכה ויזואלית למוזיקה, מבלי לתרום או להשפיע על העלילה.

עם תחילתם של הסרטים המדברים בקולנוע (1928) נעשו בהוליווד הפקות גרנדיוזיות שכללו מאות רקדנים שליוו כוכב אחד, בסצינות מרהיבות של מפלי מים ותפאורות ענקיות.
כוכבים מוכרים מתקופה זו בהוליווד: אסתר וויליאמס השחיינית וכמובן פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס. שני הכוריאוגרפים הבולטים באותה תקופה הם: רוברט אלטון שעבד עם קול פורטר ובלנשין- רקדן הבלט הקלאסי הדגול שעבד עם רוג'רס בהופעותיו הראשונות. 

השינוי העקרי בתפקיד הכוריאוגרף במחזמר הגיע בעקבות הכוריאוגרפית הדגולה אגנס דה מיל ועבודתה במחזמר "אוקלהומה". דה מיל שהחלה את דרכה כרקדנית של הכוריאוגרף הבריטי אנטוני טודור ויצרה יצירות עצמאיות ללהקת ה"בלט רוס דה מונטה קרלו" יובאה חזרה לארה"ב ע"י רוג'רס והמרשטיין להיות הכוריאוגרפית למחזמר "אוקלהומה".
במחזמר "אוקלהומה" יצרה דה מיל קטעי מחול שמעבר להיותם קשורים לעלילה של המחזמר גם חוזים את המשך העלילה, מציגים את רגשותיהם ומסבירים את מורכבותם של הדמויות במחזמר, ואת מערכות היחסים בניהם. בקטעי מחול המשלבים בלט קלאסי עם "קלוגינג" (סוג של סטפס שמכורו במערב ארה"ב) הקפיצה דה מיל את מעמד הריקוד במחזמר מבידור שטחי למרכיב בעל חשיבות ותפקיד מרכזי בקידום העלילה במחזמר.
ריקודיה של דה מיל נלמדים עד היום בבתי ספר גבוהים למחזות זמר ברחבי ארה"ב.
 
כוריאוגרף נוסף שהפך את ריקודי מחזות הזמר למה שהם היום הוא ג'רום רובינס.
הופעתו הראשונה ככוריאוגרף למחזמר היתה ב"On the Town" (1944) כשהוא שיתף פעולה לראשונה עם המלחין ליאונרד ברנשטיין, המשך שיתוף הפעולה בניהם הניב את אחד מגדולי מחזות הזמר בכל הזמנים- סיפור הפרברים "West Side Story" (1957).
רובינס משלב בלט קלאסי עם השפעות של ג'אז ברמה טכנית גבוהה מאוד, ומוסיף לכך את ההשפעות האטניות של המחזמר הספציפי: ריקודים לטיניים ב"סיפור הפרברים", פולקלור יהודי ב"כנר על הגג" וריקודים אוריינטליים ב"המלך ואני" (1951)
סיפור הפרברים הפך ליצירת מופת המתגאה בקטעי ריקוד משובחים שמקדמים את העלילה ומאפיינים את הדמויות השונות במחזמר. הפתיחה של סיפור הפרברים בה משחקות כנופיות הרחוב כדורסל תוך כדי ריקוד היא אחד מקטעי הריקוד המרשימים ביותר שנראו עד היום על במה ובקולנוע. רובינס הוא גם אחד הכוריאוגרפים שפתחו באופנה של הרחבת תחום פעילותו של הכוריאוגרף תוך כדי לקיחת אחריות גם על תפקיד הבמאי במחזמר. השילוב של במאי-כוריאוגרף יצר אחדות מדהימה בין הריקודים וקטעי המשחק במחזמר המתמזגים זה בזה ויוצרים סגנון אחיד ומגובש שמלווה את המחזמר מתחילתו ועד סופו.

שנות החמישים הציגו את היוצר הגדול הבא בתחום ריקודי מחזות זמר- בוב פוסי.
פוסי יצר סגנון של מחול ייחודי מאוד שבמידה רבה מאפיין ושולט במה שנקרא ריקודי מחזות הזמר כיום. פוסי לקח תנועות אופייניות למחול והוסיף להם טוויסט שבמידה מסוימת יצר עיוות של הגוף ותנועות מחול שנראו מוזרות (לדוגמא פסה עם פלקס בכף רגל במקום עם פוינט). הסגנון שלו מורכב מהפרדות (tight isolations) תנוחות גוף משונות ואווירה מאוד מינית וחושנית באופן כללי.
פוסי החל את דרכו במחזמר "משחקי פיג'מה" (1953) ובמהלך הזמן הפך לאחד הבמאים – כוריאוגרפים המובילים בתחום. מיצירות המופת של פוסי – "צאריטי המתוקה" (1965), "קברט"  (1972) ושיקאגו.
 
כוריאוגרף נוסף שייצר בתחום בשנות ה-50 וה-60 הוא ג'ק קול שידוע בעיקר כיוצר טכניקת הג'אז במחול. קול עשה כוריאוגרפיה למחזות הזמר "קיסמט" "ג'מייקה" "דבר מצחיק קרה..." ו"איש למנשה" בריקודים למחזות זמר אלה ניתן היה לראות השפעות ג'אזיות רבות.
 
בסוף שנות ה-60 הוצג סגנון חדש בעבודותיו של הכוריאוגרף-במאי מייקל בנט.
בנט הכניס את הג'אז המודרני לבמת המחזמר והוסיף השפעות של דיסקו, ריקודי מועדונים וריקודים סלוניים (Ballroom Dance). הריקודים שלו שילבו הרבה מיקומי במה מיוחדים (Staging and Spacing) וגרמו לריקוד להתמזג בתוך המשחק והעלילה.
יצירת המופת שלו "שורת המקהלה" (1976) שינתה את מיקומו של קורוס הרקדנים, בכך שהפכה אותם למרכז ההצגה ולא רק לרקדני ליווי. כל המחזמר עוסק ברקדני הקורוס בחלומותיהם ובשאיפותיהם. ההצגה הפכה את העיסוק בריקוד במחזות זמר למקצוע נחשק ונחשב בעייני הקהל שנהר לראות את ההצגה בהמוניו.
 
לסיום יש להזכיר את המחזמר "Cats", שמורכב כולו מקטעי ריקוד ומראה את הריקוד במחזות הזמר במיטבו. הכוריאוגרפיה המדהימה של גיליאן לאין מבוססת על הפיכת תנועות הגוף הבסיסיות של חתולים לקטעי מחול הדורשים טכניקת בלט גבוהה מאוד ומשלבים בתוכם גם מחול מודרני וג'אז ברמה גבוהה. יותר מהיותו מחזמר, Cats  הוא בעצם מופע מחול מרהיב שמצדיע ליכולותיהם של רקדניו.
מעניין לציין ששתי ההצגות שמחזיקות בשיא "ההצגה שרצה את הזמן הארוך ביותר בברודווי" –"שורת המקהלה" ו"Cats" הן שתיהן הצגות המבוססות בעיקרן על ריקוד.

רוני פרידמן. מייסדת סטודיו נעים. סלמה 46.

רוני פרידמן - עובדת ככוריאוגרפית של מחזות זמר ב-15 השנים האחרונות. החלה את דרכה ככוריאוגרפית של להקת "השכנים של צ'יץ" במחזמר "דוד". שימשה ככוריאוגרפית בהפקות: "כדור פיצוץ" (1996),"הלב" (1998), "המלך ארתור" (2001), "פיטר פן" (2004) "נסיך האגדות" (2005) ועוד. עובדת בקביעות עם הבמאי ירון כפכפי. בעלת תואר ראשון בתיאטרון עם התמחות בריקודי מחזות זמר (Wagner college- New York) בזמן שהותה בניו-יורק היתה רוני הבמאית-כוריאוגרפית של K.O.S(להקת הנוער הייצוגית של עיריית ניו-יורק) ועבדה כעוזרת כוריאוגרפית בהפקות גדולות של "שורת המקהלה" ו"יוסף וכותנת הפסים המשגעת". רוני היא המייסדת והבעלים של "סטודיו נעים- Mind Body & soul" (2004)- בית לתנועה ומחול בשכונת פלורנטין, ת"א. וממקימי "סטודיו 46- Creative Space" (2005). כיום מקימה רוני אנסמבל שעתיד להעלות יצירה מקורית של רוני באביב 2007 .

ליצירת קשר עם רוני פרידמן לחצו כאן

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics