התפתחות ריקודי בטן

ריקוד זה הוא אולי הריקוד העתיק ביותר שקיים בהיסטוריה האנושית.
יש הטוענים כי הריקוד המזרחי נולד באזור בבל (עירק ופרס) ובאיזור הנילוס והופץ על ידי שבטים צועניים ובדואיים, עד להודו במזרח הקרוב ואדלוסיה וספרד במערב. סוברים כי הצוענים הגיעו מהודו ומספרד והשפיעו על הריקוד בצפון אפריקה ובמזרח התיכון.
 
כתבות נוספות
האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים
כתבות נוספות
טיפים לרקדנית, כיצד לשווק את עצמך כרקדנית?
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
מוסיקה יוונית
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
ריקודי מחזות זמר
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

עוד בימים קדומים בהם החברה נוהלה בידי נשים, ב4500 לפנה"ס בערך, ישנם איזכורים של מיתוסים דתיים הקשורים באלה אישתר, אלה בבלית שסימלה מחד אדמה ופריון, ומאידך מוות והרס. הפולחן היה קשור במחזור הירח ובעונות השנה.  לפי המיתוס אישתר הצילה את בעלה תמוז שמת כל סוף קיץ וזאת על ידי ריקוד בו כרכה צעיף סביב ירכיה והשילה מעצמה בכל פעם צעיף עד לאיחוד המחודש עם תמוז שהתבטא בבואו של האביב. ההשערה היא כי תנועות הריקוד שלה היו דומות לאלה של הריקוד המזרחי. והצעיף סביב הירכיים הוא אביזר ריקוד ששרד עד ימינו אלה.

הריקוד נחשב אז לצורה העתיקה והבסיסית ביותר של ביטוי רוחני, ושימש צינור המקרב את האדם אל האלוהי. תפקיד זה הוטל על הנשים, שהפכו לכוהנות וישבו במקדשים שסגדו לאלות.  הנשים היו נפגשות אחת לחודש על גבעות ורוקדות ריקודים של פריון ששיתפו תנועות רחמיות של הבטן. הריקוד נועד לחזק את האנרגיה המינית לעורר שמחה, ולהלל את מיסתורי החיים. מאוזכר גם כי סביב אישה יולדת היו מתכנסות נשים ומניעות את אגניהן מעלה ומטה בתנועות מהירות בכדי להקל על הלידה.

מאוחר יותר בתקופה הפרעונית  במצריים ב1500 לפנה"ס בערך ישנן עדויות מציורים פרעוניים של נשים מרימות זרועות ומאוירות בתנוחות ריקוד אופייניות. בעידן זה נולדה ההפרדה בין הריקוד ובין משמעותו הדתית. ורקדניות שנחשבו מיומנות ומוצלחות הופיעו בפני מלכים ואצילים לשם הנאה ובידור. אולם,מאוחר יותר גם במצריים וגם באימפריה הרומית,  הריקוד החל מתקבע כאמצעי בידורי.

בעולם הערבי האיסלאמי היחס לריקוד היה מאוד אמביוולנטי, ועל כן נאסר בפני קהל ציבורי. הרקדניות שימרו את הריקוד במשמעותו הפולחנית ביניהן בתוך הבתים בדלתיים סגורות. כך הוא זכה להתפתחות רבה בעיקר בצפון אפריקה במזרח התיכון ובמדבריות של המזרח הקרוב. הריקוד הפך מגוון עד לדרגת אמנות. הנשים שהופיעו בפני קהל היו דלות אמצעים והפכו אותו למקור פרנסה. חלק מהן נאלצו לשלב עיסוק בזנות יחד עם הריקוד. במצריים בתקופת השלטון העותומני במאה ה18 הגיעו חיילים צרפתיים ואנגלים ורקדניות אלה (הגוואזי והאוולים כך הן כונו) שנוהלו גברים (האוסטיז), הופיעו תמורת תשלום.

בסוף המאה ה19 נערכו ירידים עולמיים בפריז ובשיקגו וכך חדר הריקוד אל המערב. הוא כונה על ידי הצרפתים "ריקוד בטן". הוליווד אימצה את הריקוד החושני ועיצבה לו לבוש חושפני ונוצץ, שהחליף את השימלה השלמה וצעיף הכרוך סביב אגן הירכיים. לבוש זה והשימוש בכוריאוגרפיה בריקוד חדר לקולנוע המצרי בשנות העשרים. בשנות הארבעים החלו להווצר רקדניות כוכבות גדולות כסאמיה גמאל, תחיה קריוקה ונעימה עקף. במקביל פרחו מועדוני הלילה בקהיר.

הריקוד העממי השורשי הרקס בלדי, מהשבטים והכפרים המצריים  שמוקד התנועה בו היה אגן הירכיים הפך לרקס שרקי – ריקוד מזרחי, שבו השפעות מסגנונות מחול אחרים – צעדים, תנועות ידיים וחלק גוף עליון מהבלט, פולקלור רוסי וריקודים הודיים.

בסוף שנות החמישים החלה להופיע להקת הפולקלור המצרית של מחמוד רדה, והעלתה את הפולקלור אל הבמה. אך היחס האמביוולנטי אל הריקוד נותר בעינו, עקב הופעות לא מקצועיות במועדונים המציעים גם שירותי ליווי. בשנים האחרונות הפך ריקוד הבטן לפופולרי מאוד באירופה אמריקה, דרום אמריקה יפן, וגם בישראל. נשים כיום חוזרות לגלות בו את הכח  הקדום השורשי והעצמתי שבו. 

על עצמי: יעל בקר
אמנית מחול מזרחי, הרוקדת כבר עשר שנים.
למדה מחול מזרחי בארץ (אליזבת, פיפי נס) והשתלמה אצל טובי המורים בקהיר (מחמוד רדה, רעיה חסן, ועוד).
בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובתכנית הרב תחומית באומנויות, אוניברסיטת ת"א.
סגנון הריקוד שלה הוא שילוב של טכניקה מצרית אותנטית, עם קשת רחבה מהעממית אל הקלאסית, עם דגש על תאטרליות רבה, מימיקה עשירה, וחיבור לאמירה אישית דינמית ומגוונת.
מופיעה ויוצרת בהפקות מחול ובמה שונות (במרכז סוזן דלל, תאטרון הסימטה צוותא ועוד), בפסטיבלים ("מחולוהט", "נע-נע לריקודי בטן", "פסטיבל העוד") ובאירועים יוקרתיים. רקדנית הבית של המסעדה הלבנונית ביבלוס בשנתיים וחצי האחרונות, ומלמדת קבוצות ושיעורים פרטיים.
יעל הופיעה בתכניות טלוויזיה ("דייט לסטרייט עם אביעד קיסוס", "תכנית הבוקר עם אפרת רייטן" ועוד) ובקליפ של להקת טיפקס. כתבות אוהדות על יעל הופיעו ב"דרך האושר", ב"טיים-אווט", ב"זמן תל-אביב" וב"העיר". 

איך הגעתי לעולם המחול המזרחי?
הייתי בת 18, על סף גיוס בשלהי גיל ההתבגרות. חברה טובה לקחה אותי לאבחון בשיטת "אבי גרינברג" – טיפול רפלקסולוגי המשלב מודעות. המטפלת איריס דהן ייעצה לי לשפר את דימוי הגוף שלי, לאהוב את עצמי יותר... ואז הציעה כי במקום לבוא אליה לסדרת טיפולים, אלך ללמוד ריקודי בטן. התגייסתי לצבא. אחרי שנה של שירות עוד הדהד הרעיון ההזוי וברגע של החלטה מצאתי את עצמי ב"סטודיו אליזבת" חושפת את ביטני מניעה את אגני ובמהרה מתמלאת אושר ואהבה.
 היום הריקוד הוא מקצוע, ערוץ של יצירה, אך מעל לכל דרך חיים. הוא באמת לימד אותי לאהוב את עצמי כפי שאני. לשחרר שמחה, הנאה ויופי. מצאתי שאני רוצה להדביק עוד אנשים בדרך  נפלאה זו.

בחודש נובמבר יהיה חודש ריקודי בטן בסטודיו נעים


מסיבת רווקות- התנועה לשחרור האגן - סטודיו נעים

בערב מיוחד זה נתכנס הבנות, למפגש מלא תנועה שמחה וקצב.  נתוודע לצעדים ראשונים של המחול המזרחי, ליסוד המשוחרר שבתנועה מיוחדת זו, כל זאת על ידי הסברים בהירים, משעשעים ושוברי קרח. נלמד כי גם מהצעד הראשון ניתן ממש לרקוד, אם מתחברים להנאה ולשמחת התנועה. וכמובן, המפגש יצייד אתכן במהלכים מגניבים לרחבת הריקודים בחתונה!!

13/11 ב-21:00 הדיוות הגדולות של הריקוד המזרחי במצריים

ערב צפייה בקטעי ריקוד של הרקדניות המובילות במאה ה – 20 במצריים, רובם מתוך סרטי קולנוע מצריים קלאסיים,  המלווה בהסברים, סיפורים ואנקדוטות מעניינות ...
הכניסה- חינם!

"תנו לתנועות לחיות" – מטכניקה להבעה דינמית במחול מזרחי

סדנה בת שלוש שעות, במהלכה נתעמק ברבדים ההבעתיים השונים שבתנועה. נחקור כיצד ניתן לגוון את קשת ההבעות, כיצד ניתן להעביר מסר או לבטא רגש באמצעות הריקוד המזרחי. בסדנא יילמדו קומבינציות תנועתיות, שישמשו אותנו כבסיס לעבודת אימפרוביזציה והבעה אישית כמו כן, נתרגל שימוש במימיקה ומחוות.הסדנה מיועדת לרוקדות שנה ומעלה.

שבת 25.11 בשעות 13:00-16:00. עלות הסדנא – 150 ₪ בהרשמה מראש   

לפרטים נוספים ויצירת קשר יש למלא הפרטים בטופס...

נמען/נים
*נושא
*תוכן ההודעה
*שם פרטי
*שם משפחה
*דואר אלקטרוני
כתובת
עיר
*טלפון
*טלפון נייד

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics