מוסיקה יוונית

אי אפשר לדבר על הריקוד היווני מבלי להקדיש קצת למוסיקה היוונית .
המוסיקה היוונית מאופיינת במספר רב של סגנונות ומקצבים, עושר מוסיקאלי זה נובע מההיסטוריה העשירה של יוון ומהיותה בצומת דרכים בין אסיה ואירופה, ספגה השפעות תרבותיות ומוסיקאליות הן ממזרח והן ממערב.
 
כתבות נוספות
האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים
כתבות נוספות
טיפים לרקדנית, כיצד לשווק את עצמך כרקדנית?
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
ריקודי מחזות זמר
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
התפתחות ריקודי בטן
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

אופייה הפיסי-גיאוגראפי של יוון ,בהיותה מדינת איים רבים בים האגאי והיוני ויבשת מופרדת במייצר ים בשני חלקים עיקריים הפולופונס ואתיקה - חלוקה ליושבי ההר והכפר ויושבי הערים, כל אלו תרמו לאופייה המיוחד של המוסיקה היוונית.
 
שירי הרבטיקו נכתבו בשנות העשרים ועד הארבעים המאוחרות במאה שעברה גם כיום נכתבים שירים .
 
פירוש המושג  "ראבט" הוא במילה טורקית ל"איש שוליים" ומכאן המונח מוסיקת המעמד או שכבת השוליים..."הרבטיקה"

בתקופה בה עישון סמים בבתי מרזח או "בוזוקיות" היה עניין של מה בכך,היה מותר בחוק נכתב ז'אנר שלם על "הכיף" בעישון ,הבריחה ממציאות קשה והווי של מעשנים, ה"טאקה" אותה מאורת סמים בה נפגשו ה"מאנגאס" ויחדיו עישנו נרגילות ריחניות ממולאות סמים  ושם ניגנו ושרו.....
 
לאחר הגירוש של היוונים ילידי טורקיה (סמירני וכל אסיה הקטנה) ב1922 ליוון (האסון-קטסטרופה כפי שהם מכנים זאת).אותם מהגרים בעל כורחם הפכו פליטים במולדתם ההיסטורית ולאזרחים "ממש "בלתי רצויים, שפתם שירתם (הרבטיקה- רבטיקו)- היו זרים בעיני היוונים המקומיים שדחו אותם!!

המגורשים הללו נאלצו לחיות חסרי כל ופיתחו בשכונות בהם חיו חיי לילה, מועדונים ,התקיימו ממכירת סמים ובתי זונות פרחו באזורם.....בתוך כל זה, המשטר ביוון בתקופת מטאקסאס , אסר על עישון סמים בנוסף אסר על השמעת הז'אנר של הרבטיקו משום המוטיבים התורכיים בשירה ובנגינה והרצון להפנות את יוון למערב–לאירופה וכן השמעת שירים המטיפים לעישון ולחיי ה"מנגסים" בשולי החברה!!!

כלי נגינה
 
הבוזוקי
הבוזוקי הוא כלי מיתר בעל ארבעה מיתרים המשמש במוזיקה היוונית. הבוזוקי הוא פיתוח מאוחר של הבגלמה, כלי מיתר מונגולי שהובא אל אגן הים התיכון עם מסעות הכיבוש המונגולים בימי הביניים. במזרח התיכון שונה מבנה תיבת התהודה והוספו סריגים. השם בוזוקי שנבחר לכלי גזור מהמילה "בוזוק" שמשמעותה "צוואר" וזאת משום צווארו הארוך והצר של הבוזוקי. נגני בוזוקי הם מהמוזיקאים המוערכים ביותר ביוון ובקהילה היוונית בישראל, והם נמדדים בין השאר במהירות נגינתם. הבוזוקי היווני המסורתי היה עם שלושה זוגות מיתרים ובשנת 1955 החלו ליצר בוזוקי עם ארבעה זוגות מיתרים.
 
גיטרה
הגיטרה היא כלי מיתר אשר מנגנים עליו באמצעות האצבעות אובאמצעות מפרט. הגיטרה מבוססת על כלים עתיקים יותר כמו העוד או הלאוטה. לגיטרה בד"כ יש 6 מיתרים, למרות שיש וריאציות אחרות בנושא הזה, למשל גיטרה בעלת 12 מיתרים שבה יש את אותם המיתרים, פשוט מכפילים כל אחד מהם, או גיטרה בס שלה רק 4 מיתרים בדרך כלל. הגיטרה מכוונת בצורות שונות למטרות שונות. כאשר הכיוון הסטנדרטי הוא (מהמיתר הנמוך לגבוה) במיתרי הבס מי, לה, רה, ובמיתרי הסולו סול, סי, מי. כיוון זה מאפשר גישה נוחה להרבה צלילים ללא תזוזה רבה של היד: הוא מאפשר אצבוע נוח ופשוט של סולמות מוזיקליים, אקורדים ושיטות אחרות במוזיקה. צוואר הגיטרה הוא חלק מאורך היוצא מגוף הגיטרה. על צוואר הגיטרה ישנם סריגים (מעין קווי מתכת), נגן הגיטרה משנה את גובה הצליל שכל מיתר מפיק בכך שהוא מניח את אצבעותיו על הצוואר בין השריגים. מיתרי הגיטרה מחוברים בצד אחד לראש הצוואר ובצד השני לרכיב הנקרא "גשר" ומורכב על גוף הגיטרה. גוף הגיטרה משמש כתיבת תהודה, והחור העגול שיש באמצע הוא כדי שהצליל יצא אל חלל החדר.
 
אקורדיון
אקורדיון (Accordion) הוא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה, המנגן בתנועת מפוח, ושואב ופולטאוויר להשמעת צלילים שונים. הוצאת הצליל שלו שונה מזו של העוגב כיוון שבעוגב יש חלילים ובאקורדיון אין. צלילי האקורדיון מופקים מהרעדת לשוניות מתכת .
 
עוד (כלי נגינה )
עוד הוא כלי מיתר דומה לגיטרה אך יש לו בטן גדולה שנותנת צליל שונה מהגיטרה הצליל שמתאים במיוחד למוסיקה הערבית המיתרים של העוד באים בזוגות כל מיתר הוא כפול.
 
קונטרבס
הקונטרבס הוא כלי קשת. הוא הכלי הגדול במשפחת כלי הקשת לפני הצ'לו(שאורכו כמחצית מאורך הקונטרבס), הוויולה והכינור. מנעד הקונטרבס נמוך בסקסטה משל הצ'לו וארבעת מיתריו מכוונים לצלילים E A D G מהנמוך לגבוה, כמו המיתרים של גיטרת הבס (ישנו מיעוט נדיר של קונטרבסים בעלי 5 מיתרים או הארכה של המיתר הרביעי). הקונטרבס הוא צאצא של הויולונה והיחיד ממשפחתו שנותר בשימוש לאחר שעלתה קרנם של כלי הקשת ממשפחת הכינור. בניגוד לאחיו הקטנים, הוא מכוון בקוורטותולא בקווינטות ובעל כתפיים שמוטות. תכונות אלו הן המגדירות כלי זה כבן למשפחת הויול. הקונטרבס משמש לנגינה בשלל סגנונות: מוזיקה קלאסית, ג'אז, בלוגראס, פולק ועוד. הקונטרבס זוכה לעדנה בשניםהאחרונות כתוצאה מן העניין הגובר והולך בדרכי ביצוע אותנטיות (תקופתיות).
 
כינור
הכינור הוא כלי נגינה ממשפחת כלי הקשת המקביל לקול הסופראן במקהלה. חבריו למשפחה של הכינור בתזמורת המערבית הם הוויולה, הצ'לו והקונטרה-בס. באנגלית נקרא הכינור (בדרך כלל) Violin כשהוא משמש במוזיקה קלאסית, ו-Fiddle כשהוא משמש בסגנונות אחרים, בדרך כלל מוזיקה אתנית (מוזיקת עם, כמו הקאונטרי האמריקאי, למשל)
 
חליל
חליל הוא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה מעץ (למרות שבימינו בונים אותו ממתכת). החליל בנוי כצינור מתכת צר, כשלאורכו ישנם חורים הנסגרים ונפתחים ע"י לחצנים, מצבם של החורים האלה הוא זה הקובע את גובה הצליל שמפיק החליל. כאשר נושפים לחליל לא מצמידים את הפה לפיה, אלא רק את השפה התחתונה, בזה החליל נבדל משאר כלי הנשיפה, בהם מצמידים את שתי השפתיים לפיה. גוון הצליל של החליל הוא מיוחד. צליליו הנמוכים הם רכים וחלשים, צליליו האמצעיים הם נעימים ועדינים, ואילו צליליו הגבוהים חזקים ורמים. בתזמורת בדרך כלל החליל מנגן צלילים גבוהים, מפני שאותם שומעים טוב. החליל משמש בעיקר במוזיקה קלאסית, בג'אז וברוק מתקדם. אולם הוא לא נפוץ בג'אז כמו הסקסופון או החצוצרה. אריק דולפי, חלילן מפורסם בג'אז, נעשה מפורסם הרבה יותר מפני שהוא מנגן בחליל ולא בכלי אחר.

 

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics