ריקוד רצפה / מאמר פרפורמים

אחד הריקודים המרשימים ביותר, שיכולים להוסיף מימד נוסף להופעה הוא ריקוד רצפה.
 
כתבות נוספות
האם רקדנית טובה יכולה להיות מורה טובה ?
עצות למורה המתחילה מה ללמד בשיעורים הראשונים !
ריקוד של עם, פולקלור
המחול המזרחי בישראל
כתבות נוספות
אום כולתום שרה את הדת
בניית כוריאוגרפיה
גרעין הריקוד
השילוש הקדוש
סלסה סלסה- מה זה עושה לנו?
השפעת הסלסה על הרקדן....
האינטראקציות בזירת הריקודים
ההצגה בריקוד
אינטראקציה בין המינים
קסם הסלסה...
מועדוני הסלסה- מה באמת קורה שם....?
הגמר הגדול של מלך הברייקדאנס
חגיגת נשיות מתוקנת - במחול המזרחי
קפואירה על קצה המזלג
היסטוריה של קפוארה
מידע כללי על הקפואירה
כלי הנגינה המסורתיים של קפואירה
תיעוד תולדות הבלט האפריקאי
עקרונות בבלט האפריקאי
מבנה הבלט האפריקאי-מקצבים וריקוד
כל אחד צריך ''מאהב''
ריקודים סלוניים - רקע כללי
מור בר – מנהלת תחום היפ הופ
ההיפ הופ – הרבה יותר מריקוד...
למה לרקוד היפ הופ?
ארתור מאריי מרקידים את תלמידי כיתות ה'
איך נוצר ריקוד היפ הופ מקצועי?
מבוא לריקוד יווני
מוסיקה יוונית
סוף השמנה במחשבה תחילה ומעשים
תחרות עיר הברייקדאנס לשנת 2006
על קפוארה הכל כולל הכל
יש מחול בבית ספר
הספירה בריקוד
"לרקוד", קומדיית הפשע הרומנטית של הקיץ
ניו יורק סטייל - כתבה מסכמת
מופע הבריייקדאנס התיאטרלי "רוקדים ברחוב"
על כף המאזניים
ריקודי מחזות זמר
הופעה של בנות דנסינג בגרמניה
ריקודים סלוניים - מה יוצא לי מזה?...הרבה!
התפתחות ריקודי בטן
מי מפחד מ-ADHd
נולד לרקוד 2 - האודישן של נולד לרקוד
תוכנית הרזייה משולבת ריקודים סלוניים
רקדנים סמויים כבר הזמנתם...
צורות גיאומטריות בריקודי בטן
רוקדים כל הדרך לחופה
ברייקדאנס
סלסה, על-מה ולמה ?
מדבר בארה"ב
הריקוד האירי – משדות אירלנד ועד ברודווי
כתבות נוספות

מהו ריקוד רצפה?

ריקוד בכלל נרקד בגבהים שונים. (ראו מאמר כיצד בונים כוריאוגרפיה). בגובה: על קצות האצבעות, הנפות רגליים, שטוח: דריכה על כל כף הרגל (באלדי ופולקלור). ובגובה רצפה. וכאן אפרט וארחיב.

לריקוד בגובה ריצפה יש גם כן גבהים שונים. ראשון בשכיבה (במחול מודרני השתרש השם "עובר"),

שני בגובה ישיבה מזרחית או ישיבה על הברכיים, ואחרון כל התנועות כמו בישיבה בדואית אך על קצות האצבעות. בתוך הגדרה זו אני כוללת את השכיבה במאוזן והיד המרימה מעל הרצפה בזמן שהבטן עושה גמלים או גלים. (איך שתקראו לזה).

מה היופי בריקוד רצפה? ראשית, הוא מגוון את ההופעה ומוסיף אלמנט נוסף בדיוק כמו הצעיף, הסולו תופים וריקוד המקל. פתאום הריקוד משנה גובה, מתפתל כמו נחש ומושך שובל של אווירה מדברית. מוסיקת חליל נקייה, מהוואל של כלי נגינה שולט כמו כינור או על קצב שיפטטלי.

זהו ריקוד וירטואוזי,המפגין את יכולתה של הרקדנית, דרמטי וחושני. כל זה ובתנאי,שהוא לא נופל לפח של הוולגאריות. בהופעות במה הוא מתבקש, בהופעות בבתים כשהקהל מסביב עומד להמנע.

בכלל, רצוי שרוקדים ריקוד רצפה להיות במרחק מה מהקהל או מוגבהה ממנו. לכל הפחות שהקהל הוא מלפנייך ולא סובב אותך. אין טעם לרדת לרצפה רק בשביל להשאר שם בפוזה. אם בחרתם מסלול שיכלול גם ריקוד שמתחיל ברצפה או עובר אליה, ישנן הרבה תנועות בלקסיקון התנועתי הצומחות והמבוססות בעיקר במחול מזרחי על אמא אדמה.

כיצד נגשים לריקוד כזה? במה מתחילים? האם גמישות היא הכרחית? גשר עם הגב אחורה?

בואו נשאיר לרגע את הדלי והסמרטוט בצד ונבדוק יחד את הנושא.

כדאי להתחיל להתאמן או להופיע עם ריקוד רצפה רק אחרי שעשינו חימום והגוף חם. ריקוד רצפה הוא לא דבר פשוט והוא דורש כושר ויכולת פיסית. תצטיידו בגרביים או אפשר אז ללבוש זוג על זוג. אסביר: בעבודה על הרצפה כאשר משקל הגוף כולו מונח על החלק העדיין של הרגל,ויחד עם התנועה על המשטח שאנחנו רוקדים שלא תמיד מתאים לצרכינו,אפשר בנקל לפצוע את הרגל (יבלות, קילופי עור, מנסיון: זה לא נעים).

חצאית רחבה - ולצורך אימון טייץ. היום הרבה מאוד תלבושות הן בעלות גזרה צרה. הגזרה הצרה מצרה גם את האפשרויות לעבודת רצפה או הנפות רגליים. חצאיות דינה בגזרת Aבאו להציל את המצב. שימו לב לפתחים ושסעים בחצאית. רוקדים ריצפה? כדאי להצטייד בשורטס טייץ מתחת לחצאית או לחילופין בטייץ ארוך יותר שתוכלו לקשט אותו בפייאטים וגם מכנסי הרמון נפוחות מצוינות לריקוד הזה.

ריקוד רצפה יכול לשלב אלמנטים נוספים של הריקוד. לדוגמא: ריקוד שמאדאן, ריקוד עם חרבות,ומסוג שונה אך גם נרקד בגובה רצפה: זאר.

ריקוד עם שמאדאן מנורה בעלת קנים שבכל אחד מהם דולק נר אותם מניחה הרקדנית על ראשה כאשר היא יוצאת במחולות לפני הכלה. כיום במופעי במה רבים נרקד ריקוד השמאדאן כאשר הרקדנית משנה גבהים בריקודה ורוקדת עם המנורה על הראש תוך כדי ריקוד רצפה. (ראו הופעות פיפי נס).

כללים לריקוד רצפה :

חשוב בריקוד רצפה בו כפות הרגליים מקבלות פוקוס להיות בפוינט.

היכולת לבצע את התנועות על הרצפה מתקבלת מתוך הפעלת כוח של דחיפה וקבלת תנופה ממנה להשלמת התנועות

הריקוד:

שלושה שלבים עיקריים וחשובים בריקוד רצפה.

הירידה לרצפה, הריקוד עצמו והקימה מהרצפה.

הירידה לרצפה.

ישנן הרבה שיטות מעניינות ומורכבות מדי מכדי לפרטם במאמר. אסביר על כמה אופנים לירידה לרצפה מעמידה במקום.

הצלבת רגל אחורה- מעמידה מקבילה מעבירים רגל אחת אחורה בהצלבה מכופפים ברכיים עד לישיבה. הרגל הצולבת נחה על הרצפה בחלק העליון שלה זאת אומרת גב כף הרגל. לא להשעין ברך מאחורי ברך כאשר מצליבים את הרגליים על מנת לעבור לתנועה הבאה בקלילות ולא בסרבול.

.מעמידה על קצות האצבעות עם תנועה זורמתאו דגש – עומדים על קצות האצבעות ובדגשי אגן יורדים עד למטה. או עם מאיה או עם שמינייה (כל הסוגים) ועיגולים (מכונת כביסה).

הקשה מכולן, נפילה תורכית – נקראת בשם זה משום שירידה זו נהוגה בעיקר בתורכיה. בטן חזקה פנימה,ידיים יכולות לקשט את הירידה בתנועות ציפור מלפנים הקשתה אחורה בגב (מי שעוד יותר גמישה אפשר גשר) לכופף ברכיים עד שהן פוגשות את הרצפה. בדרך כלל הירידה מתבצעת בהפתעה בבת אחת.כדאי ללמוד ותרגל את התנועה הזאת עם מי שיודע אותה זה יכול להיות מסוכן אם לא מבצעים אותה נכון. אנא שימו לב.

שכיבה צדית עם גמלים – נשכבים על הצד. יד אחת מרימה את הגוף כך שהרגליים נוגעות ברצפה אך האגן רחוק ממנה וכך כל החלק העליון עד הראש. כאן אפשר לעשות גמלים (גלים בבטן) או שמיניות.

אותו דבר בשכיבה על הגב – בטח שמעתם על הרקדניות שבשכיבה על הגב מגלגלות מטבע כגימיק על מנת להראות את ההפרדות הנהדרות ואת השרירים בהן הן שולטות בזמן גמל (גלים).

שימי בשכיבה הצדה – אותו הדבר רק עם שימי. לטעמי, כדאי להמנע בשימי בצורה זו מכיוון שרואים את כפות הרגליים זזות כמו פרקינסון. זה לא כל כך אסטי....

סיבוב שלם-

ובאותה תנוחה – שכיבה צידית אך הפעם שתי ידיים מצדי הגוף דוחפות את הרצפה. מעבירים את הרגליים כאשר הן צמודות לצד השני. כאן יש לנו חצי עיגול. דוחפים שוב עם הידיים את הרצפה ובעזרת התנופה משטיחים פלג גוף עליון קרוב לרצפה, תוך כדי העברת הרגליים שוב לצד השני. נוצר מראה של עיגול שלם.

בישיבה על הברכיים – לבצע את כל התנועות הזורמות: מאיה, גמלים שמינייה. התנועה הזו מחזקת את שרירי הרגליים. בסטודיו סי אגב, אימצו אותה וה קוראים לתרגיל בשם "רקדנית הבטן".

גשר למי שיכול – עד שהראש נוגע ברצפה. אפשר להתאמן על כך בשיעורי יוגה. מי שלא עושה גשר,

זה בכלל לא נורא. טעות לחשוב שריקוד ריצפה מושתת על גשרים. ישנן מגוון תנועות כל כך רב ורחב שלא יקרה כלום אם לא תעשו גשר וזה גם לא יורגש.

כמה טיפים כיצד להתאמן על גשר:

  1. שוכבים על הגב. כפות הידיים מונחות משני צדי הראש. כפות רגליים מקבילות דורכות על הרצפה. לאט לאט ובשלבים להרים אגן, אח"כ בטן, גב תחתון גב עליון עד הכתפיים. לחזור על התרגיל מדי יום עד שהגב יתחיל להתגמש.
  2. מישיבה על הברכיים מרימים אגן למעלה. (בעצם עמידה על הברכיים) בטן בפנים, מטים את הגב אחורה. כל פעם מנסים להגיע רחוק יותר לכיוון הרצפה. גם כאן להתייחס לגוף בעדינות ולהתקדם רק כמה שאפשר.

גלגל – שוכבים על הבטן. ידיים מונחות על הרצפה ומרימות פלג גוף עליון למעלה כמו בסדרת השמש של היוגה. מתגלגלים מצד לצד בעזרת העברת ידיים בחצי עיגול עד להנחתן החוזרת לרצפה.

תנועה נהדרת לריקוד שמאדאן אך גם בלי!

כאמור היריעה רחבה מאוד במגוון התנועות שאפשר לבצע בריקוד רצפה. הבאתי לכם מדגם של תנועות עבור ההתחלה. . אפשר להוסיף ריקוד רצפה רק במהוואל או בתקסים של המנגינה עליה אתם רוקדים.

הקימה מן הרצפה

לפעמים זה החלק הקשה אחרי ששרירי הרגליים והגוף עבדו קשה בהרמת הגוף מעל הרצפה. בהתחלה די סביר שתרגישו שימי לא רצוני כתוצאה מהמאמץ של הרגליים. עכשיו קמים. בחזרה לגובה השימפנזה...

הקימה צריכה להיות אסטית, נקייה ולהראות בלי מאמץ.

איך?

משכיבה צידית – לקפל רגליים אחורה ואז להתיישב עם האגן עליהן. לשלוח רגל קדימה, גב עגול ולעבור לעמידה תוך יישור הגב בשלבים: האגן, הבטן גב עליון ובסוף ראש וידיים.

מישיבה בסיקול- מרימים גוף למעלה,מניחים רגל אחורית על קצות האצבעות, דוחפים את הרצפה בעזרתה ועולים למעלה.

מגלגולים – כמו בשמאדאן כאשר פלג גוף עליון למעלה ואנחנו על הצד דוחפים בעזרת היד הקרובה לקהל עם מבט מלווה עד שמתיישרים לישיבה על הברכיים. מכאן אפשר לעלות בשימי או בתנועת אגן אחרת.

והכי קשה

מגשר –חזרה בגשר למעלה. בתורכיה אף נוהגים לעלות בגשר עד לעמידה. אפשר לעלות בחצי גשר

ומעמידה על הברכיים להניח רגל קדימה כמו שכתבתי משכיבה צידית ולמשוך את הגוף כלפי מעלה.

רוצים ללמוד עוד על הכותבת GUL מנהלת תחום ריקודי בטן - לחצו כאן

 


בניית אתרים , מתווך , חברת הובלות Cargo MS , קורס נדל"ן ,תוכנת הנהלת חשבונות מנג'ר , שי לעץ גיזום עצים , צלילה חופשיתארז מנעולים תל אביבהמלצות פורטל ריקוד , תריסי נירשני יעקובי מעצבת תכשיטים , תקליטן , קורס סקיפרים במועדון יאכטות BlueWave ,  הפרעות אכילה , עורך דין תאונות דרכים , עורך דין מסחריהרכב בוסה טריו , Matinee Cosmetics